Hurinin lasten taru

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Hitto, sekö on jo kaupoissa? Se suomalainen, vai englantilainen? Voi ei, täytyy ruveta keräämään rahaa, tai pyytää synttärilahjaa hieman aikaisin (syntymäpäiväni ovat joulukuussa). Haluan sen oikeasti, se kiinnostaa minua! *on epätoivoinen* Englanninkielistä en kyllä välttämättä osta, sillä en ole englannissa niiin hyvä. Hobitin kyllä lukee englanniksi, mutta tuo on vähän vaikeampaa tekstiä ja historiallisempaa. Sitä on hankalampi lukea. Minä kyllä haluan sen, ja tulin tänne pälpättämään uudestaan... *häipyy pikaisesti*
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Juu, siis englanninkielinen versio on kaupoissa (tai niissä kaupoissa, joissa se täällä Suomessa on - ei siis kaikissa varmastikaan). Suomenkielinen on vielä tuloillaan (huhuja liikkuu, että se ilmestyisi jo toukokuussa, mutta enpä olisi kovin varma...)!
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Aivan, siis englanninkielinen (ja kuka kehtaa väittää että muistini ei olisi hyvä?).. :D Suomenkielisenhän pitäisi siis ilmestyä 25.5., ja toivottavasti niin onkin.
Ja nyt odotan entistä enemmän, onneksi ei ole enää kuin 19 päivää ^^


Ja anteeksi taas tämän viestin lyhkäisyys ja turhuus :P
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Tulipahan luettua tuo englanninkielinen versio, joten voisin kai sanoa siitä jotain, sen kummemmin juonta spoilaamatta (ja kyllähän kaikki sen varmaan joka tapauksessa tuntevat).

Silmarillion olisi kyllä todellakin hyvä tuntea ennen kuin tarttuu tähän, oli tässä minusta sen verran viittauksia niihin tapahtumiin. Christopher Tolkien on kyllä kirjoittanut johdannon, jossa selittää tarkemmin tarinan taustaa, mutta helpommin tähän varmasti pääsee sisään jos Silma on tuttu.

Pidin kyllä itse tarinasta tosi paljon. Túrinista sai ihanan sympaattisen vaikutelman, ja muutenkin hahmokuvausta on paljon enemmän Silmaan verrattuna, mikä on tosi hyvä juttu. Túrin on kyllä aivan ehdottomasti yksi lempihahmojani tämän jälkeen, vaikka ennen en hänestä niinkään pitänyt. KTK-versioon verrattuna ei välttämättä ole niin paljon uutta, tosin en ole tuota lukenut kuin kerran yli 2 vuotta sitten, joten en nyt osaa siihen verrata. Joka tapauksessa tarina on varmaan helppolukuisempi ja selkeämpi tässä uudessa kirjassa kuin KTK:ssa.

Alan Leen kuvituksista pidin kovasti, ja ne ovat jo sinänsä yksi syy miksi Tolkien-fanin kannattaa kirja hankkia. Synkkiä ja kauniita kuvia, jotka sopivat täydellisesti kirjan tunnelmaan. Suosikkikuvani on kyllä varmaan tuo kansi, jossa Túrin tähyilee kalliolla lohikäärmekypärineen ja mustine miekkoineen. Tuosta ei soturi enää komistu. :)

Minusta kirjasta voisi saada hienon elokuvan, vaikka juonen käänteitä on sen verran, että niitä varmaan jouduttaisiin karsimaan. Mutta kuitenkin elokuva olisi hieno nähdä, kunhan eivät sitten ota mitään apinaa (tyyliin Colin Farrell) Túrinin rooliin.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

No niin, minäkin luin tuon Húrinin lasten tarun. Tykkäsin kovasti vaikka tarina olikin tuttu, mutta tässä se oli kerrottu selkeämmin. Minä tykkään Silmarillionista (jopa enemmäin kuin Tarusta), mutta se on aika vaikeaselkoinen. Tässä selvisi (minulle) moni muukin asia. (Tajusin lopultakin ne haltioiden eri "rodut"... noloa, vasta nyt.) Silmarillion kannattaa tosiaan tuntea. Keskeneräisten tarujen kirjasta en osaa sanoa paljonkaan, luin KTK:n varmaan kolme vuotta sitten - ei kovin hyvin muistissa.

Kuvitus on aivan upeaa. Alan Leen kuvat ovat ihan mahtavia, niitä jaksaa kyllä katsella (se kansi!). Varsinkin ne mustavalkokuvat joka luvun alussa olivat jotenkin symppiksiä. Jo noiden kuvien takia voi tuon kirjan ostaa itselle.

Se yllätti iloisesti, että Húrinin lapset on tosiaan helppolukuisempaa tekstiä kuin esim. Silmarillion. Eikä siinä ole edes niin paljon nimiä x) Ja tuo insestijuttu - ei se minusta nyt niin erikoista ollut, mitä jossain on väitetty. Mutta minä olenkin niin kovaksi keitetty.
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Pakko sanoa että sinä se pieni pieni piru olit joka tyrkkäsit tuon kirjasen min viattomiin käsiini ja ohjasit suorastaan kassalle... :P

Kuvat olivat upeita! Sinällään olin hieman tekstiin ... en nyt pettynyt, mutta vähän tuli semmoinen olo että ai jaa. No okei, kyllähän se selvensi joitakin juttuja ihan kivasti, mutta HoMet minä omistaisin mieluummin. ;) Ja tottakai tuo pitää kirjahyllyssä olla!!! :roll:

Jahka pääsen paneutumaan kirjaan uudestaan ja ilman hirveää kiirettä, palaan asiaan.
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

Mie en olekaan huomannut tätä topiccia...

Niin, kirjan ostin jo heinäkuussa, mutta vasta syyslomalla ehdin lukea. Tarina oli minulle ennestään tuttu, sillä olen lukenut sen sekä Silmasta että KTK:sta. Tämä uusin versio oli kieltämättä selvin ja oli tosi hyvä juttu, että mukana oli sukupuut ja hakemistot ja ennen kaikkea kartta. Kartta selvensi paljon asioita, aiemmilla lukukerroilla mulla ei ole sitä ollut olemassa, joten voitte kuvitella, kuinka mun lukeminen helpottui... :roll: Ja Alan Leen kuvat ovat upeita. :wink:

Onhan se hieno mutta todella traaginen tarina. *on vieläkin harmissaan Belegin kuolemasta*
Avatar
Nemesis
Örkki
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 9:23 am
Paikkakunta: Varjojen Kaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nemesis »

Nyt tulee huono omatunto. En ole vieläkään saanut itä kirjaa käsiini *lyö nuijalla päähän* Paha paha paha Nem!

Toivottavasti lähiviikkoina se löytyisi Suomalaisesta.
I've found a world where love and dreams and darkness all collide
Maybe this time we can leave our broken world behind


Vuoden Beta 2010
Satyriasis
Örkki
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 9:21 pm

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Satyriasis »

Kirja on aivan ihana, ja olen onnellinen happyhappy että minulla on se 8DD <3
Never cared for what they say
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Jaa minäkin olen ajatellut lukea Hurinin lasten tarun, mutta en ole vain saanut luettua sitä. Kiinnostais kyllä kamalasti, mutta olen pitänyt sitä liian kalliina hankintana koska olen lukenut saman tarun sekä Silmarillionista sekä Keskeneräisten tarujen kirjasta. tähän asti tekosyyni kirjan karttamiseen on se että tunnen tarinan niin hyvin, että muistan mitä tapahtuu.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Throren
Örkki
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 6:21 pm
Paikkakunta: Salo (Kisko)
Viesti:

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Throren »

Mulla on se, ja lukenut olen joo. 8' DD
Tippa tuli linssiin kun luin sen loppuun. Loppu on todella koskettava, ja kauniisti kirjoitettu. *Snif*
I ♥ U
Avatar
Emmanuel
Örkki
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 7:33 pm
Paikkakunta: Paschendale

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Emmanuel »

Ostin kirjan silloin aikoinaan samantien kun se suomennettuna tuli kauppoihin. Ja minä pidin, todella paljon.
Etenkin kun Túrin Turambar on aika kiinnostanut minua paljon, ja hän on ollut yksi mielenkiintoisimmista hahmoista Tolkienin teoksissa. Oli mukava
lukea hänen tarinansa hieman syvällisemmin, esimerkiksi se että Húrinin Lasten Tarinassa on kerrottu Túrinin lapsuudesta oli aivan äärettömön kiehtovaa. Silmarillionissa Túrinin tarina jää jotenkin vajaaksi. Ja olin aivan innoissani myös kun Belegistä oli kerrottu niin paljon.
Yksi ehdottomasti hienoimmista ja surullisimmista kohtaloista on se mikä hänelle koitui. On julmaa kohtalon ivaa joutua sen surmaamaksi ketä eniten
rakastaa.

Ylistän maasta taivaisiin kaikkia Tolkienin kirjoja (Silmarillion on raamattuni) mutta Húrinin Lasten Tarina oli ehdottomasti yksi mielenkiintoisemmista
herran teoksista.
"Know that many men has suffered. Know that many men has died. Six miles of ground has been won, half a million men are gone. And as the men crawl the general call and the killing carry on."
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Sain nyt luettua Húrinin lasten tarun.

Se oli sellanen niin kuin odotin. No liitteet ja ääntämis jutut oli kivoja lisiä, mutta itse tarina oli vanhaa kamaa. Hyvä etten ostanut sillä rahat olisi menneet hukkaat sillä minä voin lukea saman tarinan Silmasta ja KTK:sta melkein saman laisena kuin mitä se on tossa kirjassa.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Noradriel
Yksinäinen susi
Viestit: 1134
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 8:53 am
Paikkakunta: Lothlórien

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Noradriel »

Sain kirjan muutamia vuosia sitten (taisi olla syntymäpäivälahja?). Kesti hieman lukea, mutta pidin kirjasta. Veikkaan, että suomalaisten kannattaisi lukea, varsinkin jos pitää Kalevalasta. (Joo Kullervo-fani tunnustautuu)

Pitäisi varmaan lukea uudestaan.
Let me forget all of the hate, all of the sadness.

Pervoin -05
HP- ficcaaja -06
Aragorn 2009


Avatar by Paperlime
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Silloin, muutamia vuosia takaperin, kun luin kirjan niin muistan, kun ensimmäisten sivujen kohdalla pidin kirjaa ihan puuna ja tylsänä, mutta kun pääsi kunnolla tarinan alkuun, niin kirja olikin hyvä.
Saattoi sekin vaikuttaa asiaan, että oli lukenut niitä lyhyempiä versioita aikaisemmin ja odotti vähän nopeampaa toimintaa. :D
Mutta ei kaduta yhtään, että ostin kirjan, hieno kokonaisuus vähän noilta aikaisemmiltakin ajoilta.
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin