Onko kirjojen painoksilla -ja painovuodella merkitystä?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Onko kirjojen painoksilla -ja painovuodella merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Sivuten vähän noita THS:n eri painosten erot ja Kirjan kansi, niin on muille Tolkien-faneille noiden kirjojen painoksilla ja painovuodella jotain merkitystä hankinnan yhteydessä. Huomaatteko suosivanne, jos on mahdollista valita ja vaikuttaa, uudempia painoksia (leffa-kansilla tai piirretyillä) vai ovatko ne ensimmäiset suomennokset jotenkin legendaarisimpia ja siten arvokkaampia? Vai tuleeko kirjalle jotain ylimääräistä arvoa sen mukaan, kuinka vanha painos se on?

Ainakin tuon ensimmäisenä linkaamani keskustelun mukaan LOTRissa olisi eri painosten välillä hiukan eroa suomennoksissa. Lieneekö samaa myös muiden Tolkienin Keskimaa-aiheisten kirjojen kohdalla? Rupesin tätäkin seikkaa miettimään, kun tulin hankkineeksi KTK:n aika vanhana painoksena, tietäen ja tiedostamatta. :D Painovuosi on hurjat 1986! Vertailuun mulla onneksi on sama kirja myös pokkariversiona, mutta en ole sitä lukaissut läpi, johtuen siitä kammottavan pienestä fonttikoosta (enkä ole huononäköinen...).

Omalla kohdalla olen joissain määrin orjallinen tuon painoksen ja painovuoden suhteen. Suosin mieluummin uudempia painoksia, jos sellaisia on saatavilla. Tosin uudet julkaisut taitavat olla lähinnä pokkarimuodossa. Tähän valintaan vaikuttaa mm. kirjan kunto, koska uudemmat painokset ovat keskimäärin paremmassa kunnossa kuin vanhemmat. Ja pikkasen vaikuttaa myös tuo aiemmin mainittu painoksien väliset suomennoserot. Hinta on kuitenkin suurimpia ratkaisevia tekijöitä.
Mutta leffakantisiin en koske pitkällä tikullakaan! Arvostan kovasti Peter Jacksonin leffoja, mutta kirja on aina kirja, ja tasan juuri Tolkienin luoma. En siis halua sotkea alkuperäistä tarinaa leffaversioon edes kirjojen kansissa. Ne leffat kun ovat vain yhden ihmisen versio Tolkienin tarinoista. Kirjat kun ovat siitä mahtavia, että jokainen voi itse mielessään luoda tuon tarinan sen näköisekseen, kuin sen itse kokee. Yhtä ainoaa oikeata versiota ei ole olemassa.

Toivottavasti joku sai selkoa tästä seputuksestani... :wink:
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Onko kirjojen painoksilla -ja painovuodella merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

minusta
kirjan painoajalla ei ole sen suurempaa merkitystä, vaan kirjan sisältö
merkitsee. Ellei kirja ole sitten niissä painoksissa 1 - 10 niin en
välitä, vaikka olisi tänään painettu

/muoks/ juu tosiaan. ainoastaan todellinen kirjan ystävä haluaa aina kovakantisen kirjan. siihen puuhaan onkin sitten rahaa uponnut ^.^
Viimeksi muokannut Saphire, Ke Touko 01, 2013 9:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Onko kirjojen painoksilla -ja painovuodella merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Itselläni ei ainakaan ole vaikutusta painovuodella, jollei sitten ole mahdollisuutta saada jotain aivan ensimmäisiä painoksia. Ainoa millä on mulle merkitystä kun noita kirjoja oon hommannut, niin oon koittanut hankkia aina kovakantisena. (Myönnetään, omistan kaksi Hobittia, koska halusin saada sen kovakantisena :D )
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Onko kirjojen painoksilla -ja painovuodella merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Mulle ei sinänsä ole painoksella ja painovuodella sen suurempaa väliä muuta kuin se että jos on sarjasta kyse niin kaikkien kirjojen kannet olisivat samaa sarjaa. Pyrexian tavoin yritän itsekkin hommata kirjat kovakantisina ainakin jos ne ovat paksuja. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää vanhempaa TSH pokkaria joka on hommattu -01 ja se on ollut hajoamis pisteessä jo muutaman vuoden; miksi päätinkin investoida vähänaikaa sitten kovakantiseen painokseen TSH:sta.

Minä itsekkään en välitä kauheasti leffakansista siksi nämä TSH:n uudet pokkari versiot olivat ehdoton nounou vaikka Silman pokkari version kansi näytti paremmalta kuin omistamani Louhen piirtämä kansi KTK:n taisi olla uusissa kansissa näytti hyvältä jos muistan äkkiä sen kannen kuvan oikein. Sama pätee itse asiassa Hobitin kanssa että pidän eniten siitä vuoden 2002 painoksesta missä oli kannessa Tolkienin piirtämä Smaug ja muuten vihreä kuin niistä uusista elokuvakansista tai Tove Jansonin kuvituksella varustetusta vaikka en sitä olekkaan selannut läpi, toinen juttu on sitten Hobitin englannin kielinen laitos minkä luin ennyt muista olikose Alan Leen vai John? Howen kuvituksilla, mutta joka tapauksessa pidin Tolkienin kuvituksia parempina vaikkei hän olekkaan oikea piirtäjä.

Noista painoksista vois sanoa sen vielä että vaikka nyt TSH:sta ja Hobitista nyt ei todennäkösesti helposti löydä enää uuden veroisia painoksia niin ainakin Hobitin osalta olisi kiva päästä lukemaan vaikka vain englanniksi jokin niistä vanhoista painoksista jos niissä oli vielä tämä mielenkiintoinen piirre että se arvoitus kohta oli niin että Klonkku antoi Sormuksen Bilbolle eikä se miten se on muutettu TSH:n ilmestymisen jälkeen jos oikein muistan tähän nykyseen muotoon.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Vastaa Viestiin