Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Omistan kirjan nimeltä A Gateway to Sindarin - siis sindarin kieliopin. Sellainen tuli vastaan viime syksynä, kun yritin etsiä nettisivustoja, joilta opetella haltiakieliä... Sivun sijaan löysinkin kirjan, jonka sain joululahjaksi. Vähän olen aloitellut, kirjoitellut sanoja ylös yms. mutta ei sitä oikein kunnon harjoitteluksi voi sanoa. Sitten, kun on oikeasti aikaa (kuten kesällä) otan kyllä urakaksi ainakin sanaston opettelua. Kielioppi tulkoon sitten ajallaan, kun ensin osaisi vähän sanoja. Mutta projekti on käynnissä kuitenkin! Olen ylpeä, että olen päässyt näinkin pitkälle.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Minäpä taidan olla liian laiska opettelemaan mitään uutta kieltä. Lisäksi tunnustan, että kielellinen lahjakkuuteni on erittäin rajallinen.

Olishan se kiva osata, mutta enpä minä sillä taidolla paljoakaan tekisi. Toki sitä vois kirjottaa vaikka muistiinpanot haltiakielellä, jollon kukaan ei tietäsi mitä siinä lukee. Ja jos kaveripiirissä ois muitaki Tolkien faneja, niin heidän kanssa vois opetella ja kommunikoida ”salaa”. Muuta hyötyä en tuosta juurikaan keksi. Sitä paisti, vaikka haltiakieli (Tolkien sedän mukaan)olis kauneinta maailmassa, mun suussa se ei taitais kovinkaan kuulostaa.. :roll:
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Vendince
Puolituinen
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2013 9:01 pm
Paikkakunta: Mielikuvitusmaassa haltioiden kanssa

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Vendince »

Minä oon kauhean laiska, en oo saanut aikaiseksi opetella, vaikka tahtoisin osata sitä/niitä ja se kuulostaa niin kauniilta ja ihanalta. Lisäksi en ole tajunnut, missä voisin alkaa opetella noita. Englanti ei suju vielä niin hyvin, että osaisin alkaa englannin kielisenä opettelemaan englanninkielisillä ohjeilla.
Elämä on liian tärkeää otettavaksi vakavasti.

..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Herätetään loftis henkiin Vuoden Aragorn 2014
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Ite oon aikalailla liian laiska opettelemaan näitä haltiakieliä kunnolla, osaan sanoja sieltä täältä ja pari lausettakin, mutta siihen se sitten stoppaakin. Olsihan se mahtavaa osata haltiakieltä puhua, mutta meikäläinen on sen verran kielellisiltä lahjoiltaan rajoittunut ettei taida onnistua ainakaan ihan heti...
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Avatar
Melody
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 3:03 pm

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Melody »

Haluaisin niin osata! Onko sitten sindaria helpompaa ja hyödyllisempää opetella kuin quenyaa? Ihailen suunnattomasti, että Tolkien syventyi niin perusteellisesti luomaansa maailmaan kieliä myöten, vaikka luonnollisesti nämä keinotekoiset kielet keskeneräisiksi jäivätkin. Pitäisi löytää netistä mahdollisimman selkeää oppimateriaalia. Ihailen myös kaikkia, jotka tosissaan osaa haltiakieltä!
Avatar
Miuku
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 9:16 am

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Haluaisin niin osata Quenyaa, mutta ei aika eikä jaksaminen riitä opiskeluun! Osaan siis muutaman sanan ja jokusen ulkoa opetellun lauseen, ja hiukkasen kielioppiakin, mutta niin vähän ettei sitä osaamiseks voi kutsua. Kaikki haltiakieliset lauseet joita joissakin johonkin joskus postaamissani enkunkielisissä ficcipätkissä on, on sellasia joita oon kysyny jonkun kääntämään mulle.
Hassu turhankin puhelias olento
aragornlover1
Örkki
Viestit: 1
Liittynyt: To Tammi 19, 2017 5:27 pm

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja aragornlover1 »

Osaisiko joku sindaria paremmin taitava auttaa? tarkoittaako "Gen milen" minä rakastan sinua -sindariksi? Ja entä sitten pelkkä "rakastan", miten se sanotaan? entä "rakkaus"? :)
Vastaa Viestiin