Ezellohar, kiitos. Olen itse vähän samanlainen - surulliset kohtaukset vain saavat tuntemaan (ja niitä koen osaavani kirjoittaa jotenkin), ja kyllä tekstissä pitää jotain surullistakin pitää aina olla. Ihanaa kuulla, että hahmoista on tullut osa elämää. Tuntuu ihan kamalalta ajatella, että tämä on ensi viikolla ohi... Kiva kuulla, että Lothírielin tunteet tulivat läpi.
Mithrellas, kiitos. Katsotaan, katsotaan, miten paljon Éomer saa anteeksi

Ja onnea Isildur-ficcisi kanssa, en malta odottaa että saan lukea!

A/N: Ensiksi vähän taiteellisista vapauksista, joita otin - Éowyn on tässä ficissä vielä Rohanissa talvella 3019-3020. En löytänyt tarkkaa tietoa siitä, milloin hän muutti Ithilieniin, ja hetken hiuksia revittyäni tulin siihen tulokseen, että saan vähän muutella faktoja saadakseni tähän sisältöä. Ja toinen juttu, ensi viikon luku on sitten se viimeinen luku, ellei editointivaiheessa tapahdu jonkun sortin katastrofia niin että se on pakko jakaa osiin.
14. Luku: Sisarukset
Lothíriel oli kotona. Meri tuoksui vahvemmin kuin hän muisti, tuuli oli kylmempi ja kovempi kuin hän oli ajatellut sen olevan. Vaunut seisahtuivat pihaan. Äiti laskeutui vaunuista halaamaan Elphiriä, joka oli tullut heitä vastaan – Lothíriel jäi vähäksi aikaa paikoilleen.
Matka oli tuntunut ikuisuudelta. Jokainen virsta oli vienyt Lothírielia kauemmas onnesta, jokainen hetki työnsi kesää vähän taaksepäin, eikä paluuta ollut, ei paikkaan eikä aikaan. Itkunsa Lothíriel oli itkenyt ennen kuin he saapuivat Minas Tirithiin. Hän ei ollut astunut jalallaankaan kuningattaren vaunuihin, vaikka hänelle sitä oli tarjottu. Oli ollut mukavampaa, tai ainakin helpompaa, olla yksin. Hän oli saanut velloa pahassa olossaan niin kauan, että kyllästyi ja alkoi väkisin ajatella jotakin muuta.
Äiti oli silti huomannut heti, että jotain oli tapahtunut. Lothíriel oli pyyhkäissyt kysymykset ja vaatimukset sivuun itsepintaisesti kerta toisensa jälkeen, vaikka äiti sanoi mitä. Isä oli luultavasti selittänyt jotakin, sillä äiti lakkasi parin päivän jälkeen kyselemästä. Lothíriel oli siitä kiitollinen. Hänen ei tehnyt mieli puhua.
Sitten Lothíriel laskeutui vaunuista ja verrytteli jalkojaan. Yksi hyvä asia kotiin saapumisessa oli se, että enää ei tarvitsisi istua tuntikausia vaunuissa. Piha oli siisti ja hoidettu, istutukset vielä hyvässä kunnossa, vaikka talvi olikin jo kovaa vauhtia tulossa. Pari tallipoikaa oli rientänyt ajurin avuksi ja hevosia hakemaan. Muut tervehtivät Elphiriä ja tämän vaimoa hymyssä suin. Lothíriel tyytyi nyökkäämään veljelleen ja harppomaan sitten pihan yli sisälle, portaita ylös ja huoneeseensa.
Vaalea huone oli tuuletettu vastikään, sillä siellä tuoksui tuulelta ja raikkaalta. Sänkyyn oli laitettu vaaleat lakanat, ja hänelle oli tuotu syyskukkia. Lothíriel hymyili pienesti ne nähdessään. Hän käveli ikkunaan ja tuijotti ulos, puutarhan yli kohti merta. Taivas oli pilvistä harmaa, ja meri peilasi takaisin saman harmaan. Istutukset pihassa näyttivät liian kirkkailta. Etelän meri piti Dol Amrothia lämpimänä, mutta talvi tulisi lopulta. Talvi, Lothíriel ajatteli ja huokasi. Pian olisi talvi, hiljainen aika – meri olisi liian kylmä uida, sade tekisi maasta kuravelliä ja kylmä tuuli puhaltaisi puutarhan yli. Lothíriel ei erityisesti pitänyt talvesta, eikä varsinkaan tästä talvesta, sillä sen myötä viime kesä siirtyisi entistäkin kauemmaksi, muistot haalistuisivat, kunnes niistä olisi jäljellä enää palasia. Lothíriel ei halunnut unohtaa, vaikka hän olikin pitäytynyt ajattelemasta asioita enempää kuin oli pakko. Uniaan hän ei kuitenkaan voinut hallita, ja aamut olivat tarpeeksi tuskallisia hänen särkyneelle sydämelleen. Hänen ei tarvinnut vaivata päätään ajatuksillaan enää päivällä.
Nyt hän oli kotona. Elämä voisi palata ennalleen, takaisin sellaiseksi kuin se oli aina ollut.
*
Edoras tuntui tyhjältä vielä silloinkin, kun vieraat olivat olleet poissa kuukauden päivät. Éomer hämmentyi yhä uudelleen siitä, miten hiljaista oli, miten vähän ihmisiä hän näki päivän mittaan; kesällä joka nurkassa oli törmännyt vastaantulijaan. Kaikkein kipeimmin hän kuitenkin kaipasi Lothírielia.
Hän ajatteli neitoa kaiken aikaa. Ensimmäiset päivät Lothírielin lähdön jälkeen olivat vaatineet tahdonvoimaa kuluakseen tavallisesti. Siitä asti Éomer oli laskeskellut ja järjestellyt pystyäkseen lähtemään Gondoriin. Hän voisi olla Dol Amrothissa juuri ennen kuun loppua.
Lähteminen kuitenkin viivästyi. Rohan tarvitsi häntä; pohjoisesta ilmestyi örkkejä, sodan viimeiset kaiut. Sen jälkeen Éomerin piti puhua päälliköidensä kanssa ja aloittaa Ratsastajien uudelleenjärjestäminen, joka hänen oli aluksi pitänyt jättää vasta matkansa jälkeen. Kaikki vaati paljon enemmän työtä kuin hän oli huomannut edes ajatella. Matka Dol Amrothiin viivästyi yhä enemmän, ja vasta marraskuun alussa asiat olisivat sallineet Éomerin lähdön. Silloin alkoivat kuitenkin sateet, ja pian tulisi lunta.
Raskain sydämin Éomerin piti jättää matkansa kevääseen.
*
”Olen kyllästynyt murjottamiseesi”, Amrothos totesi päivällisen jälkeen keskitalvella, kun äiti ja isä olivat jo lähteneet pöydästä. Vain Lothíriel, Amrothos ja Erchirion olivat enää ruokasalissa. Erchirion katsoi ensin Lothírieliin, sitten Amrothosiin, joka haki silmillään veljeltään tukea.
”Miten niin minä murjotan, Amrothos?” Lothíriel kysyi jäätävään sävyyn. Hän ei olisi halunnut käydä tätä keskustelua.
”Olet murjottanut siitä asti kun lähdimme Rohanista. Minä tiedän, että olet surullinen, mutta lopeta jo. Olet ollut tuollainen kuukausikaupalla, enkä jaksa katsella sitä enää.”
”Millainen minä olen ollut?” Lothíriel haastoi. Oli helpompaa kysyä kysymyksiä kuin vastata Amrothosin väitteisiin.
”Sinä et syö, sinä et puhu, sinä et hymyile. Eikö niin, Erchirion?”
Lothírielin toiseksi vanhin veli nosti kätensä ilmaan. ”Minä en lähde tähän mukaan.”
”Voit silti myöntää, että se on totta”, Amrothos huomautti.
”Hyvä on. Lothíriel, Amrothos on oikeassa. Et ole ollut oma itsesi.” Erchirion katsoi häntä rauhallisesti ja odottaen. Erchirion oli aina ollut muita veljiään rauhallisempi, mutta oli yleensä aina Amrothosin puolella. Elphir oli heistä vanhin, ei liian vanha viettämään aikaa veljiensä kanssa mutta aivan liian vanha kiusaamaan Lothírielia. Elphir oli ollut kolmentoista Lothírielin syntyessä, ja nyt vanhin veli oli naimisissa ja hänellä oli poika.
”Siinä kuulit. Olet ollut tuollainen siitä päivästä alkaen, kun lähdimme Edorasista. Etkä suostu selittämään, et edes äidille. Mitä Éomer sinulle oikein teki?”
Lothíriel sävähti miehen nimen kuullessaan ja nousi seisomaan. ”Minä en aio puhua sinulle.”
”Koska sinulla on oikeus olla surullinen ja suurennella asioita, ja kaikki kerääntyvät ympärillesi lohduttamaan sinua! Miltä sinusta tuntuisi, jos äiti lopettaisi kysymisen? Sinä haluat vain huomiota! Eikö olisi jo aika lopettaa leikkiminen ja vastata kysymyksiin?” Amrothos näytti kiukkuisemmalta kuin tilanne olisi vaatinut.
Lothíriel tuijotti veljeään pitkään. ”Miksi tämä suututtaa sinua noin?”
”Sinä saat aina kaiken huomion! Joko saat sen, tai sitten muutut mahdottomaksi niin että sinut on pakko huomata. Kukaan ei koskaan välitä siitä, mitä minä teen.”
”Sinustako tässä onkin kyse?” Lothíriel puuskahti. ”En kai minä nyt huvikseni oli alakuloinen!”
”Minusta?” Amrothos jyrähti ja nousi myös jaloilleen niin, että tuoli kaatui. ”Ei. Vaan kaikessa on aina kyse sinusta. Lähdetään juhliin, että tapaat nuorukaisia, joille et puhu. Lähdetään Rohaniin, koska olet ihastunut kuninkaaseen. Sinä pystytät teatterin surusi ylle kun sieltä lähdetään, ja saat kaikkien myötätunnon osaksesi. Äiti ja isä unohtivat minun olemassaoloni sinä päivänä kun sinä synnyit.” Amrothos harppoi huoneen poikki ja katosi ovesta halliin. Lothíriel jäi typertyneenä paikoilleen seisomaan.
”Tulihan se sieltä. Amrothos on tainnut pidätellä tuota myrskyä jo aika kauan”, Erchirion tuumasi korvissa humisevaan hiljaisuuteen.
”Ajatteleeko Amrothos todella noin?” Lothíriel kysyi sitten, yrittäen ymmärtää kaikkea, minkä oli juuri kuullut. Hänestä tuntui pahalta.
”Luultavasti. Tosin tuossakaan purkauksessa vielä kaikki”, Erchirion katseli ovelle, josta Amrothos oli hävinnyt. ”Hänestä tuntuu pahalta, ja se nostaa vanhatkin ajatukset esiin.”
”Mutta en minä tee tätä saadakseni huomiota”, Lothíriel sanoi.
”Etkö vielä ole huomannut, että Amrothosilla on tapana suuttua kummallisista asioista?” Erchirionin toinen kulma nousi huvittuneesta.
”Tiedätkö sinä, mikä häntä vaivaa?” Lothíriel kysyi ja istui takaisin tuoliinsa.
”Amrothos taisi iskeä silmänsä Rohanissa johonkuhun, mutta vähän hallitsijaa alhaisempaan. Hän ei ole puhunut paljon, mutta osaan päätellä asioita hänen hiljaisuuksistaankin.”
”Neito Éowyn sanoi, että hän on palvelustyttöjen suosiossa!” Lothíriel kauhistui ja peitti suunsa kädellään. Se ei voinut olla totta. Hän oli miltei unohtanut Éowynin sanat, mutta nyt ne palasivat hänen mieleensä kirkkaina.
Erchirion veti syvään henkeä, ja pidätti sitä hetken ennen kuin päästi ilman jälleen ulos. ”Palvelustyttö. Ilmankos Amrothos on niin katkera siitä, että sinulla on tunteita kuninkaaseen – se olisi järkevä ja hyvä liitto kaikin puolin, vielä parempi jos mukana on tunteita. Mutta palvelustyttö? Amrothos on kuitenkin suuriruhtinaan poika, vaikka kuinka olisi vasta kolmas.”
”Tämä on kamalaa”, Lothíriel huokasi ja nojasi käsiinsä. Hän jätti huomiotta Erchirionin sanat hyvästä liitosta – mikä oli mennyttä, oli mennyttä. Sellaisia mahdottomuuksia ei sopinut ajatella, ne vain toisivat turhaa toivoa ja lisää tuskaa. Ja Amrothos… Lothíriel ei ollut aavistanutkaan, mitä veljen elämässä oli meneillään. Ehkä Amrothosilla todella oli syynsä olla hänelle kiukkuinen.
*
”Éomer, minulla on ikävä sinun hymyäsi”, Éowyn sanoi heidän istuessaan pimeänä iltana päivällisellä Meduseldin salissa.
”Mitä?” Éomer havahtui ajatuksistaan. Hän vihasi talvea enemmän kuin koskaan, ja odotti malttamattomasti kevättä. Hänelle oli muodostunut tapa unohtua ajatuksiinsa, eikä Éowyn pitänyt siitä.
”Sinä olet allapäin.”
”Sinä suunnittelet häitäsi. Olen kuunnellut sinua mielenkiinnolla, mutta rajat minunkin mielenkiinnollani on.” Éomer tiesi sisarensa ilmeestä, että oli vastannut väärin.
”En ole sanonut mitään hetkeen.” Éowyn tuijotti häntä tiukasti silmiin. ”Sinä kaipaat Lothírielia, ja se on täysin ymmärrettävää, mutta minä alan huolestua sinusta.”
”Éowyn, sinä tiedät, miten me erosimme. En voi edes arvata, miltä hänestä tuntuu. Kirjoittaisin, mutta tiedät myös, etten ole kovin hyvä kirjeiden laatimisessa. Maaliskuun tullen minä lähden itse, ratsastan niin nopeasti kuin vain pääsen – asiat on selvitettävä niin pian kuin mahdollista. Jos tämä kirottu talvi vain loppuisi.” Éomer löi turhautuneena pöytää. ”Ja toisaalta, kevään tulevat myös sinun hääsi, ja muutat pois. Minkä tähden minä toivon ajan kuluvan nopeammin, kun se vain tuo yksinäisyyteni lähemmäksi?”
Éowyn tarttui hänen käteensä. ”Éomer, sinä et jää yksin.”
”Siltä se alkaa hiljalleen tuntua”, Éomer tuhahti. ”Kaikki ystäväni ja läheiseni ovat Gondorissa, ja minun kuningaskuntani, minun paikkani, on täällä. En voi lähteä Rohanista milloin haluan.”
”Lothíriel suostuu kosintaasi, siitä ei ole epäilystäkään”, Éowyn sanoi rauhoitellen.
Éomer katsoi sisareensa synkästi. ”En olisi noin varma. Kesti kauan, ennen kuin hän luotti minuun, ja minä rikoin sen luottamuksen. Minä en hyvästellyt häntä, Éowyn; en tiedä, mitä tapahtuu, kun tapaamme.”
”Ei ole tapaistasi murehtia näin”, Éowyn sanoi. ”Minun on paha katsoa, miten sinä kärsit.”
”Olen pahoillani. Olen vain ollut liian kauan jouten. Älä huoli, kevään tullen kaikki on paremmin.” Éomer yritti vakuuttaa yhtä paljon itseään kuin sisartaan. ”Kevät koittaa pian, ja kaikki kääntyy parempaan.”
”Jos sinä niin sanot”, Éowyn myöntyi, mutta tämän otsalla oleva huolen ryppy ei kadonnut. Éomer hymyili pienesti.
”Lopeta jo se minusta huolehtiminen ja mene kirjoittamaan kirje Faramirille!”