Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Osaatko haltiakieltä vai eikö sinua kiinnosta?
Minä itse puhun vähän quenyaa, mutta vielä on opettelu käynnissä. Puoli vuotta olen kyseistä kieltä harjoitellut ja nyt alkaa jo sujua :)
Essenya ná Arenel ar nanyë 14 loar. Melin lamni ar aldar.
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

osaan hiukkasen quenyaa,ja sen kirjoituksen hallitsen aika hyvin,nyt tosin ei ole tultua tehtyä kumpaakaan vähään aikaan,joten olisi ehkä kertauksen paikka...;)
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Rum-Pirate
Örkki
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 9:06 pm
Paikkakunta: Rommitaivaan pilvellä, Johnny Depp:n kainalossa

Viesti Kirjoittaja Rum-Pirate »

Nen ole jaksanut opetella kumpaakaan, kun pitäisi koulunkin puolesta opetella ensin ruotsia ja englantia... muutenkin huono kielipää... :(
Pöö! *aina yhtä viksulla tuulella*

Kuva <------ theehee! Kuva X-Japan <3<3<3
*poissa*
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

En osaa haltiakieliä - sen verran pitkälle menin kymmenen vuotta sitten että tilasin Michiganin yliopistosta oppaan quenyan opiskeluun ja jonkun verran sain itseni sitä oppimaankin, mutta sitten ajattelin että opettelen ennemmin espanjaa. :P
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Minä yritän saada sindarinista jotain irti aina, kun on aikaa. Ja aikaa minulla on todella harvoin ^^' Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa aktiivisempi opiskelu x)
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

En osaa kumpaakaan, en ole ehtinyt perehtymään.. Haluisin kyllä opetella vaikka molempia, mutta kun en oikeen tiedä että mistä mie nyt jonkun kirjasen tai jotain voisin ettii et voisin opetella.. Onkos teillä mitään kirjoja, nettisivuja tai jotain, missä vois opetella kieltä..?
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Mosaic
Örkki
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2004 9:31 pm
Paikkakunta: Arskan Hattu ^^ (Ja Tampere...)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mosaic »

Osaanhan minä quenyaa vähän. Ja sindariakin vähän.
Tai oikeastaan minulla ei ole harmaintakaan aavistusta ovatko ne quenyaa vai sindaria... Mutta haltiakieltä osaan kumminkin ^^'
Ja minun veikkauksen on että osaan hieman niitä molempia. Tai sitten ne ovat vain wannabe-haltiakieliä mitä minä osaan...
Opiskeltua ei ole tullut piiiitkiin aikoihin, mutta pitäisi varmaan kerrata piakkoin *raapii päätään*

Ja minä olen oppinut Silmarillionin loppujutuista, joiltain sivuilta (anteeksi... en muista niiden osoitetta enään) ja sitten olen saanut mailina sellaisen pienen sanaston ^^
And together we may rule the Earth with irresistable nakedness and homoerotic dance routines!
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Tässä olisi muutamia linkkejä haltiakielistä innostuneille.

Sindarin:

http://www.boomspeed.com/mirjami/moi.htm
http://members.surfeu.fi/slrk/sindar.htm
http://elhath.tripod.com/f-s.htm

Ja quenya:

http://oppi.edu.ouka.fi/~momaha01/index.html
http://forums.foop.fi/koululainen/?a=sd ... 3&q=343631 (Hah. Tässä saatte bonuksena kenties KoululaiNetin käyttäjien todella järkeviä kommentteja haltiakieliin.)
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Juu, osaan kyllä ihan pikkuisen kumpaakin kieltä ja kirjaimistot osaan ihan kiitettävästi, ja haluaisin paneutua opiskeluun oikein kunnolla, mutta aika ei koskaan tunnu riittävän kunnon lukemiseen.. :(
Jonakin kauniina päivänä nappaan sen ajan jostain..kaukaa
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
losti
Örkki
Viestit: 83
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja losti »

Haluaisin opiskella jompaa kumpaa kieltä, en enään muista niiden eroja. Joskus olen yrittänyt, mutta se on jäänyt siihen. Opiskelen jo enkkua, saksaa, ruotsia , todella todella pienimääräisesti japania (pääasiassa sanoja) ja holopais-kieltä, joten jos ottaisin haltiakielenkin vielä mukaan : P

Joskus liityin johonkin Keski-Maan koulutuskeskukseen, jossa haltiakieltä kai oppisi ..
Surku

Viesti Kirjoittaja Surku »

Täytyy kyllä tunnustaa, että enää en taida osata puoliksikaan yhtä hyvin kuin joskus viisi tai kuusi vuotta sitten. Ala-asteen lopulla ja yläasteen alussa taisin parhaiten osata. Silloin luin myös quenyaa, mutta pääasiassa olen lukenut sindaria ja se sujuu edelleen jollakin tapaa. Mutta kuten käy minkä tahansa kielen opiskelussa, asiat unohtuvat, ellei niitä harjoita. Kertailen ja luen uusia juttuja aina silloin tällöin, mutta säännöllisyys on jäänyt. No, "ehkä vielä joskus". Eivät nuo kielet minulle mikään elämän tärkein asia ole, mielenkiintoa herättävä aihe vain.
Fey
Örkki
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 11:08 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fey »

Opiskelisin ihan mielelläni, myös tengwoilla kirjoittamista, mutta minä tarvitsisin opettajan. En pysty ominpäin (ilman karttakeppiä ja tenttimistä) oppimaan mitään... :?
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Vieläköhän Keski-Maan Koulutuskeskus on toiminnassa.. siellä voi muistaakseni opiskella ainakin quenyaa. Kävin itse siellä joskus vuonna kivi ja kaksi..

EDIT; on ne sivut ainakin ylhäällä. Tässä on linkki ->
http://kmkk.suddenlaunch2.com/index.cgi
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Mie opiskelen tuota quenyaa seuraavilla sivuilla: http://www.councilofelrond.com

Sivut on enkunkieliset, mutta jos on vähän kielipäätä, niin kyllä se enklanniksikkii sujuu :wink:
Minä itse oon aina suomentanut sieltä ne englanninkieliset kieliopit paperille ja sitten suomeksi niitä harjotellu. Siellä on sellasia tehtäviäkin sekä quenyalle että sindarille, jotka on liitetty aina tiettylle "tunnille".
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Mie opiskelen tuota quenyaa seuraavilla sivuilla: http://www.councilofelrond.com

Sivut on enkunkieliset, mutta jos on vähän kielipäätä, niin kyllä se enklanniksikkii sujuu :wink:
Minä itse oon aina suomentanut sieltä ne englanninkieliset kieliopit paperille ja sitten suomeksi niitä harjotellu. Siellä on sellasia tehtäviäkin sekä quenyalle että sindarille, jotka on liitetty aina tiettylle "tunnille".
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Vastaa Viestiin