Monestiko olette lukeneet TSH:n läpi?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Amene
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 7:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Monestiko olette lukeneet TSH:n läpi?

Viesti Kirjoittaja Amene »

Minä taas halin moden oikeuksiani ja tein täällä suursiivouksen. (Poistin pari topiccia, siirstin, poistin viestejä) ja poistin myös tämän vanhan version. ^^

Yritääpä sieltä tonkia niitä viestejä, joten kirjoittakaa tähän, jos tahdotte muille kertoa kuinka monta kertaa olette lukeneet THS läpi.

Min itse olen nelisen kertaa nykyisin ja Hobitin viitisen kertaa x) (Vaikka se ei kuulu asiaan)

(Ja jos kadotit jotain liian yliarvostettua, ja pöh, valitukset voi suunnata miulle ^.~)

//Newran nootti: Lukukerrat eivät millään tavalla kompensoi siihen, kuinka tosirtuufani olet. Joten kenenkään ei pidä tuntea itseään huonoksi ihmiseksi, vaikka olisi lukenut kyseisin opuksen vain kerran - tai jos on vasta lukemassa sitä.
Legolas looked blank

Huumorificcaaja 2004, Typoilija 2006, Mangafriikki 2007, Merri 2009, Typoilija 2010 \o
Arelen
Örkki
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arelen »

TSH:ssa viiden lukukerta menossa. Ja hobitti luettu varmaan 10 kertaa ja silmarillion vähintään 8 kertaa.
Tietämättömyydestä tehty ja taottu
Aredhel
Örkki
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 6:30 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Aredhel »

Olen lukenut Tsh:n kohta kaksi kertaa läpi.
Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä.
-Tommy Taberman

Ja avani on Täältä.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Olen lukenut Tarun kokonaan läpi ehkä noin 15 kertaa - en ole varma määristä, mutta olen lukenut sen suunnilleen kerran vuodessa viimeisen viidentoista vuoden aikana. Ja aina siitä löytää jotain uutta, ainakin meikäläinen. ^^ Silman olen lukenut viidesti (luulisin, sinnepäin ainakin), ja Hobitin pari kertaa.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Päätin tehdä editin kun sattui silmään x) Viides kerta on hiukan yli puolenvälin.
Silma on tullut luettua kerran kokonaan, mutta olen aina silloin tällöin selaillut sitä ja lueskellut lyhyitä pätkiä tai lukuja.
Hobitin olen lukenut..ainakin viidesti XD ja KTK on tullut myös lukaistua
Viimeksi muokannut Firithostwen, To Helmi 23, 2006 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Katiainen
Örkki
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 2:48 pm

Viesti Kirjoittaja Katiainen »

Marnie: :shock: 15 kertaa? Kunnioitettavaa.

Itse olen lukenut Tsh:n viisi- kuusi kertaa, (FotRin neljästi, TTT:n viidesti, RotKin kuusi tai seitsemän kertaa), Hobitin kuusi kertaa, Silman pari kertaa, Keskeneräiset kahdesti.

(Tuossa otsikossa on muuten kirjoitusvirhe)
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Marnie kirjoitti:Olen lukenut Tarun kokonaan läpi ehkä noin 15 kertaa - en ole varma määristä, mutta olen lukenut sen suunnilleen kerran vuodessa viimeisen viidentoista vuoden aikana.
Nyt minä en oikeasti voi vastustaa halua kysyä, kuinka vanha sinä olet... xD Kröh, anteeksi. Todella kunnioitettavaa kyllä. *nostaa Marnielle hattua*

Juu, minä olen lukenut Tarun kerran kokonaisuudessaan. Joskus kyllä minulle tulee himo uppoutua taas siihen ihanaan maailmaan, jolloin lainaan sen kirjastosta ja selailen lempikohtiani. Hobitti on myös luettu kerran. Nih.
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Avatar
Piru
Metsähaltia
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 9:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Piru »

Ömm.. Menee näissä luvuissa vähän sekasin, mutta veikkaisin, etten aivan väärässä ole, jos sanoisin lukeneeni TSH:n viisi kertaa (neljä kertaa suomeks ja yhden kerran englanniks) läpi (, Hobitin kaksi kertaa, Silman ja Keskeneräiset kerran). Musta se on ihailtavaa lukea Taru kerran vuodessa, en usko, että itse siihen pystyisin, koska vaikka se on todellakin yksi ihan parhaista ellei paras kirja, jonka oon lukenut ja siitä (kuten sanottu) löytää aina uutta, niin siinä on kuitenkin niitä kohtia, joita ei jaksa lukea niin kovin moneen kertaan - tai ainakin, jos on tällainen "kirjassa pitää olla toimintaa!"-ihminen kuin minä - ja sitten tulisi vähän pompittua. Noh, ajauduinpas harhateille. ^^ Älkää ampuko lujaa.

Suosittelen muuten muillekin englanninkielistä versiota vaihteeksi, ainakin, jos lukee Tarua moneen kertaan. Itse oon lukenut veljen aidon Oxfordista ostetun hienon the Lord of the Ringsin ja sitä on kyllä tosi mielenkiintosta lukea. En tiedä, onko siitä joku uudempi versio olemassa (tuskin.. Vaikka ei sitä koskaan tiedä), mutta siinä on ainakin puheessa käytetty tosi paljon semmosta jännää vanhaa englantia ja hauskaa kieltä. Ja jotenkin se tarinakin tuntuu ihan erilaiselta, kun vaihtaa kieltä. Joten, suosittelen lämpimästi, ei se mitään, vaikkei ihan kaikkia sanoja ymmärtäisi, kyllä siitä nopeasti pääsee vauhtiin.

Pahoitteluni, yöllinen sanaripuli yllätti.
'Cause everybody hurts sometimes.

Valvoja -05
Palautteenantaja -06
Aragorn -07
Sauron -08 ^^
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Oon lukenu Tarun 2 kertaa läpi sekä kerran Silman ja Hobitin. Meidän kylän kirjasto on niin rupunen, ettei löydy edes Tarua enkuks mikä on aika harmillista. Onneks mie pääsen ens vuonna kaupunkiin opiskelemaan, missä oletettavasti on hiukan tasokkaampi kirjasto. Itsellenikään en viitsi kirjoja ostaa, kun olen enemmän tämmönen musiikkihemmo, niin rahat menee lähinnä musakamaan.. :roll:
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
joplin
Örkki
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 4:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joplin »

Aloitin juuri (jokajouluinen perinne) Tarun uudestaan ja päättelin, että nyt taitaa olla seitsemäs kerta menossa. Saatan olla väärässä, koska luen siitä usein lempikohtiani ihan muuten vain.

Saatana, se englanninkielinen versio on kaikissa painoksissa vanhahtavaa kieltä. Siis juuri sellaiseksi Tolkien sen tarkoitti. Kirja on aina parempi kun sen lukee alkuperäisellä kielellään. Taru ei tee poikkeusta! *suosittelee myös*
"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society."
Mark Twain.
Avatar
Piru
Metsähaltia
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 9:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Piru »

~joplin~ kirjoitti:Saatana, se englanninkielinen versio on kaikissa painoksissa vanhahtavaa kieltä. Siis juuri sellaiseksi Tolkien sen tarkoitti.
Jep jep. Mietin vaan sitä (kun en oikein ole perillä näistä kirja-asioista), että kun siitä on eri painoksia, niin kuinka paljon ne tekstit siinä sisällä vaihtelee. Vai vaihteleeko ollenkaan. Koska kun esim. Hobitista on käännetty ainakin kaksi eri versiota suomeksi (ensimmäisessä oli mm. Bilbo Reppulin tilalta Kalpa Kassinen, jollen ole aivan väärin ymmärtänyt :P) jne. tai siis.. ideana oli, että käännöksissä on eri versioita ja ne voi poiketa aika paljonkin, mutta kun englanniksihan Tolkien sen kirjoitti eikä kai kukaan mene sitä kamalasti sörkkimään, mutta... äää, liian sekavaa, en itsekään ymmärrä. Mutta onko esim. uudemmassa/jossain muussa versiossa (siis englanninkielisissä) eroja muuten kuin kansikuvassa yms.? No juu, vaikuttaa varmaan hyvin typerältä kysymykseltä, mutta mietin vaan... *poistuu posket punaisina kovasta selityksestä takavasemmalle*
'Cause everybody hurts sometimes.

Valvoja -05
Palautteenantaja -06
Aragorn -07
Sauron -08 ^^
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Joulupulla-Saatana kirjoitti: Mutta onko esim. uudemmassa/jossain muussa versiossa (siis englanninkielisissä) eroja muuten kuin kansikuvassa yms.?
Ei minun ymmärtääkseni, minusta teksti pysyy samana painosten vaihtuessa. Ihan siihen ensimmäiseen versioonsa Tolkien teki korjauksia, siihen joka julkaistiin 50(?)-luvulla, mutta sen jälkeen se on pysynyt samana. Minun ymmärtääkseni, ainakin. Jos puhun ihan puutaheinää niin korjatkaa joku. ^^

Mie muuten omistan Ted Nasmithin kansilla ne enkunkieliset, paitsi TTT:n jonka kannessa on leffa-Legolas, kun sitä ei löytynyt Nashmithilla. Minusta alkuperäiskieli on jotenkin "elävämpää" lukea kuin käännökset, mutta siltikin pidän itse enemmän käännöksistä - kai se johtuu siitä että olen lukenut ne niin monta kertaa enemmän suomeksi ja niihin on jotenkin kasvanut kiinni. ^^ Mutta Tolkienin käyttämä "vanhanaikainen" englanti on kyllä minustakin ihanaa lukea.

(Fanyare, minulle tuli kesällä 28 lasiin. ^^)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Niénor
Samooja
Viestit: 481
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 9:31 pm

Viesti Kirjoittaja Niénor »

Olen lukenut Tarun varmaan kahdeksan kertaa läpi. Aloitin taas lukemaan alusta.
Vuonna 2000 sain TSH:n, joten on ollut aikaa lukea monta kertaa läpi :wink:

Hobitin olen lukenut parisen kertaa. Silmarillionin muistaakseni kolme kertaa. Lähiaikoina lainaan kyllä kirjan uudestaan.
Keskeneräisten tarujen kirjan olen lukenut kaksi kertaa. Haluan kyllä lainata sen uudestaan XDDD Nämä eivät kyllä kuuluneet aiheeseen, mutta.. ^^;;
Kohtalon valtias

"How do you pick up
the threads of an old life?
How do you go on
when in your heart
you begin to understand
there is no going back"


Ken Follett - TAIVAAN PILARIT
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Sain TSH:n omaksi vasta vuonna -02 tai -03 ja oon sitten lukenu sen kokonaan (kaikki kolme osaa) 5 kertaa, mut Kuninkaan paluu on tullu luettua vähän useemminkin. :D
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
miuy
Örkki
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 10:02 pm

Viesti Kirjoittaja miuy »

Olen lukenut Tarun vasta kerran läpi, nyt on menossa toinen kerta. (:
Because I continue to sleep, I am unconscious of everything.
I am drowned in my own dream where no one can reach me. ~
Vastaa Viestiin