Hobitti

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Hobitti

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Täällä on palstoja Keskeneräisten tarujen kirjalle, Silmarillionille ja itse Tarulle, mutta onko kukaan sattunut lukemaan Hobittia? Itse olen lukenut, ja pidin oikein kovasti (: Ihana, aurinkoinen kirja, jota oli muuten ihana lukea kesällä matkalla mummolaan, kun vihreät maisemat vilisivät ohi. Auu. Hahmotkin ovat ihania. Gandalf, Bilbo, kääpiöt, Beorn... Bilbon ja Klonkun arvoituskilpa oli ihana, kuten myös kääpiöiden ilmestyminen kaksi kerrallaan Beornin eteen xD Noh, ihmiset, sanokaapa jotain (:
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Elíniel
Puolituinen
Viestit: 277
Liittynyt: La Elo 21, 2004 9:27 am
Paikkakunta: Estelin syli.

Viesti Kirjoittaja Elíniel »

Olen lukenut ja pidin kovasti! Tai siis, minähän pidän kaikista Tolkienin kirjoista... :)

Luen Hobittia tällä hetkellä veljelleni ja hän pitää siitä kamalasti, Bilbo ja parta suut ovat juuri saapuneet yksinäiselle vuorelle...

Mutta siis... minusta kirja on todella hyvä! Suosikki kohtani on Synkmetsä ja alku... jotenkin kirjan alku on niin soma. :D Joku muu samaa mieltä??? *katselee innoissaan ympärilleen*

Minulla on kirja vileä Tove Jansonin kuvittamana, ja että ne kuvat ovat suloisia! :D
-Vuoden 2005 ja 2006 Aragorn.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Olen lukenut muutamaan kertaan Hobitinkin, vaikken niin usein kuin Silman ja Tarun. Mutta Hobitti on mielestäni tosi herttainen kirja, ainoa mistä en itse siinä niin "pidä" on, että siitä huomaa niin selvästi, että se on kirjoitettu lapsille (esim. kirjoittaja puhuttelee suoraan lukijoita). Mutta koska se on lastenkirja, eipä siinä mitään. ^^ Se on ihana.

Minun omat suosikkikohdat on ne, joissa Bilbo ja kumppanit ovat Beornin luona, Beorn on niin mielenkiintoinen kaveri. Muodonmuuttajia (shape shifters, onko se muodonmuuttaja suomeksi?) ei kai ole mainittu muualla Tolkienin kirjoissa? Paitsi tietysti Morgoth joka muutti itsensä ihmissudeksi.

Kuka tämä kääpiö oli, joka sai aina kiskoa Bilboa perässään? Pidin myös siitä tosi paljon - niinkuin sillä ei olisi ollut muutakin tekemistä kuin raahata Bilboa mukanaan.. :D

Meillä oli juuri reading group yhdellä foorumilla Hobitista, ja oli tosi mielenkiintoista minkälaisia ajatuksia ihmisille siitä heräsi. Esim. kun Bilbo näkee unta, että se etsii kuumeisesti jotain (en nyt muista että missä kohdassa tämä oli, pian Konnusta lähdön jälkeen, luulisin), niin mitä se etsii? Nenäliinaa?
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
joplin
Örkki
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 4:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joplin »

Mä rakastan Hobittia. Luin sen juuri myös englanniksi, ja se oli vielä parempi.

Hobitin tunnelma on kevyt ja kirja on muutenkin nopealukuinen. Varmaan se aluksi (ainakin mulla kun luin sen ekan kerran joskus kolmisen vuotta sitten) tuntuu oudolta jos Tarun jälkeen odottaa samantapaista tekstiä.

Silti Hobitti ei missään vaiheessa pettänyt, päinvastoin, mä nauroin monta kertaa ääneen lukiessasni sitä. Ihan mahtavalla tyylillä kirjotettu.

Ja vielä lisäksi, siinä on syvällisiä asioita, historiaa jne. Eli ei kuitenkaan ihan pinnallinen lastensatu. Sehän selittää monia asioita Tarusta.

Paras kohta on ehdottomasti Klonkun ja Bilbon arvoitukset.

Kannattaa lukee jos ette ole vielä ehtineet!! :)
"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society."
Mark Twain.
Gekka
Örkki
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Loka 27, 2004 6:42 pm
Paikkakunta: Turvassa

Viesti Kirjoittaja Gekka »

Kyllä, Hobitti on ihana kirja. Olen sen kolmeen kertaan lukenut, ja joka kerta tykännyt entistä enemmän. Siinä on jotain niin suloista, ja samalla myös jännistystä. Ajattelin eka että se olisi perinteinen lastensatu, missä mennään kössimään aarre lohikäärmeeltä ja kaikki on onnellisia, mutta se olikin ihan erilainen. Niin, siis minun mielestä. Sen voi lukea pienemmälle satuna, mutta isompi ymmärtää siitä muutakin kuin iloisesti hyppivän hobitin ja karvaiset kääpiöt. :D
Tarun jälkeen oli kiva lukea vähän "kevyempää" tekstiä, ja tosiaan niinkuin joplin sanoi, Hobitti on kevyt ja nopealukuinen, ja se saa nauramaan.
:D
"Good things and bad things both happen"

Kuva

Klick it, tee se tyylillä!
Karakia
Örkki
Viestit: 37
Liittynyt: La Loka 30, 2004 6:25 pm

Viesti Kirjoittaja Karakia »

Hobitti on ihana kirja!
Se ei ole liian pitkä, siinä on paljon toimintaa ja sinä on vain yksi juoni. :)

Rakastan erityisesti kohtaa, jossa Bilbo ja Klonkku esittävät toisilleen arvoituksia. Niitä oli kiva yrittää itse ratkoa.

Minusta Hobitti ei ole liian lapsellinen, kyllä sitä aikuisetkin voivat lukea. ^^
Ja tahdotko ylpeän kansasi sanovan: 'Tuossa menee ruhtinas joka kesytti pohjoisen villin asetytön! Eikö Númenorin heimossa ollut valinnan varaa?'

Siivetön lintu madon nappaa.
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Jeps, Hobitti on aivan ihana! Olen lukenut sen varmaan viisi kertaa^^

Ensimmäisen kerran luin sen aika monta vuotta sitten, ja sen jälkeen innostuin jatkamaan Sormusten Herraan.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Nictus
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 2:29 pm
Paikkakunta: Turku.

Viesti Kirjoittaja Nictus »

Todella hyvä kirja, olen lukenut sen pari kertaa. :p
Ei mee tiietä.. Me ajetaan vaan mopolla..
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

hobitti oli kyllä ihan hauska kirja^^ ei se lemppareihini kuulu, mutta siinä oli sellaista ihanaa vanhan ajan viehätystä :D

ja ne kuvitukset on suloisia^.^
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Hobitti on ehdottomasti lempikirjani jonka Tolkien on kirjoittanut. Se oli hilpeä ja mukaansatempaava. Piti lohikäärmeestä erityisesti <3
Mikä sen nimi tas olikaan? -.-
Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Newra »

Lohikäärme onpi nimeltään Smaug.
Eli siis, olen lukenut, sain joululahjaksi omankin *rutistaa kirjaansa*
Pidän, mukava keskittyä välillä vain yhteen juoneen ja Bilbo on sangen hurmaava hobitti. Ja Tolkienin kuvitukset ovat aivan ihania! Aiheesta vähän poiketen, ostin itselleni Tolkien-kalenterin, tai siis sellaisen Tolkienin kuvittaman kalenterin. Aww, Rivendell on ihana ^_____^ Kalenterissa muistaakseni luki, että Hobitti julkaistiin syyskuun 21. päivä. Vuodesta ei hajua ´^^`
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Elenloth
Samooja
Viestit: 456
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 8:43 pm
Paikkakunta: Puu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elenloth »

Luin Hobitin ensimmäisen kerran kesällä 2003, tarkemmin sanottuna eräänä kesäkuisena iltana... tai oikeastaan iltayöstä kun olisi pitänyt nukkua.
Pidin kovasti, siksi en malttanutkaan nukkua. Vain katoileva Gandalf ärsytti. Jäi nälkä lukea lisää Keski-Maasta, joten seuraavana päivänä lainasin kirjastosta Sormuksen Ritarit ja tässä sitä nyt ollaan...täysverinen tolkienholisti jo vuodesta 2003.

Sen jälkeen on tullut luettua Hobitti kolme kertaa uudelleen ja löytyypä se tuolta omasta hyllystäkin :).
Vuoden Tolkienisti 2006 - kysykää mitä haluatte ja saatte varmasti väärän vastauksen!
Niénor
Samooja
Viestit: 481
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 9:31 pm

Viesti Kirjoittaja Niénor »

Minäkin olen lukenut Hobitin.
Siitä on kyllä aikaa, mutta haluaisin lainata sen taas joku päivä XDD

Hobitti on kirjana suloinen.
Jotenkin lapsen omainen, mutta se ei kuitenkaan ole mikään lastenkirja. Klonkun ja Bilbon arvoitusleikki oli ihana kohta o.O

Olen lukenut Hobitin varmaan noin parisen kertaa.
Omaa ei ole, pitää vielä tyytyä kirjaston kirjoihin.
Ai niin, minustakin Tolkienin kuvitukset olivat ihania.
Hieno kirja, nimikin on niin enteellinen ja mieleenpainuva ^^;;

Surullista oli kun pari Bilbon matkakumppaneista kuoli taistelussa hiisiä vastaan.
Siitä jäi surullinen olo o.O
Kohtalon valtias

"How do you pick up
the threads of an old life?
How do you go on
when in your heart
you begin to understand
there is no going back"


Ken Follett - TAIVAAN PILARIT
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Niénor kirjoitti:... Surullista oli kun pari Bilbon matkakumppaneista kuoli taistelussa hiisiä vastaan.
Siitä jäi surullinen olo o.O
Niin jäi :´( Ja muuten sama juttu Tarussa, kun Gandalf lukee Moriassa Mazarbulin kirjasta miten Moriaan on hyökätty ja mitä kääpiöille on tapahtunut, niin minusta on ihan kamalan surullista huomata osan noista Hobitin kääpiöistä kuolleen Moriassa.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Marnie kirjoitti:Minun omat suosikkikohdat on ne, joissa Bilbo ja kumppanit ovat Beornin luona, Beorn on niin mielenkiintoinen kaveri. Muodonmuuttajia (shape shifters, onko se muodonmuuttaja suomeksi?) ei kai ole mainittu muualla Tolkienin kirjoissa?
Beorn on minustakin kiva heppu :D mutta miekään en ole löytänyt muita mainintoja sellaisista tyypeistä. "Shape shifters" oli muuten muistaakseni suomennettu "nahanvaihtajina". En myöskään voinut olla pitämättä Balinista. Harmitti kovasti, kun senkin hauta löytyi Moriasta. Ja Thorinin kuolema oli todella surullinen kohta.
Paras kohta Hobititissa on ehdottomasti se, kun haltiavanginvartijat testaavat viinin laatua xD En koskaan kyllästy siihen.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Vastaa Viestiin