Legolasin ikä?

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Vieras

Legolasin ikä?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tietäisikö tai tarkemmin voisiko joku arvioida mikä on Legolasin ikä? Tahtoisin kovasti tietää ja mikä oli keskimääräinen ikä haltioilla? Olisi mukavaa jos joku voisi vastata kysymykseeni.. anteeksti jos tämä topicci on jo..
Elenloth
Samooja
Viestit: 456
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 8:43 pm
Paikkakunta: Puu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elenloth »

Legolasin ikää eivät ainakaan The Encyclopedia of Arda ja Wikipedia tunne, joten tuskin Tolkien koskaan mainitsi sitä. Mutta hänen puheistaan TSH:ssa voi päätellä, että hän oli luultavasti ainakin muutamia vuosisatoja vanha.

Tarkoitatko keskimääräisellä iällä sitä, miten vanhaksi haltiat keskimääräisesti elivät?
Jos, niin Tolkienin haltiathan eivät enää vanhene aikuistuttuaan, vaan pysyvät nuorina ikuisesti, ja elävät ikuisesti ellei vihollisen ase, myrkky tai suru heitä tapa.
Vuoden Tolkienisti 2006 - kysykää mitä haluatte ja saatte varmasti väärän vastauksen!
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Mahtaakohan Cirdanin parta liittyä jotenkin vanhenemiseen? Haltioillahan ei kasva parta, Cirdanilla se on - minä olen aina jotenkin ajatellut että Cirdan olisi yksi ensimmäisistä haltioista, ja siinä kaikki ne vuodet näkyvät parran kasvamisena. (Ellei ajatella että se on Tolkienin huolimattomuusvirhe. ^^)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Mun sisko sano joskus et se oli lukenu jostain että Tolkien ei itekkään tainnut tietää sitä... :? tai ei ainakaan pitänyt sitä tärkeänä. ^^ mutta mutta. ei mun siskoon välttämättä oo luottamista tälläsissä asioissa. :P
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Parta tuntuu kyllä aika hassulta haltioilla. En muista lukeneeni, että Tolkienin jollain haltialla olisi ollut parta, mutta en myöskään muista, että hän olisi ehdottomasti kieltänytkään sitä.

Marnie, mistä sinä löysit sen tiedon, että Cirdanilla on parta? Kiinnostuin :D
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Traakkipuu

Viesti Kirjoittaja Traakkipuu »

Círdanhan oli yksi vanhimmista haltioista, joka oli mukana jo haltioiden heräämisessä. Ei haltioilla kai yleensä ole partaa mutta vasta sitten kun he ovat varmasti yli miljoona vuotta vanhoja, heille alkaa kasvaa parta...

Mutta tuohan on vain minun arvioni.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Firithostwen kirjoitti:Marnie, mistä sinä löysit sen tiedon, että Cirdanilla on parta? Kiinnostuin :D
Muistaakseni Tarusta jostakin päin, mutta en nyt muista yhtään oliko se esipuheessa, liitteissä vai länteenlähtöluvussa.. en usko että se on ollut niissä HoME:issa mitä olen lukenut, mutta vannomaan en mene. Kunhan pääsen kotiin (missä kirjani on) parin viikon päästä niin katson jos löydän sen kohdan. (Tosi hyödyllinen viesti. :p)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Traakkipuu

Viesti Kirjoittaja Traakkipuu »

"Kun he pääsivät portille, tuli Círdan Laivanrakentaja heita vastaan. Hän oli hyvin pitkä ja hänen partansa oli tuuhea ja hän oli vanha ja harmaa, mutta hänen silmänsä olivat kirkkaat kuin tähdet; ja hän katsoi heihin ja kumarsi ja sanoi: >>Kaikki on nyt valmista.>>"
-Kuninkaan paluu s.892 (Se iso kirja, jossa on kaikki kolme osaa liitteineen), viimeinen aukeama.

Tuossa Tolkien on kertonut, että Círdanilla on parta.
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Jaa, kiitos^__^ Aika kiinnostavaa, yleinen käsitys on, että haltioilla ei kasva parta, tuntuu vähän hassulta, että se olisi tuulesta temmattu. Voihan tietty olla, Tolkien on tehnyt virheen..
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Mä en oo ikinä ajatellukaan, että haltioille ei voisi kasvaa partaa... ^^ Mutta kai jos Tolkien on niin sanonu että Cirdanilla on parta niin sitten sillä varmaan on. x)
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
alassea
Örkki
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2005 5:05 pm
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja alassea »

kyllä Tolkien varmaan sille on iänkin keksiny mutta ei vaan oo muistanu sanoo sitä missään :)
turha on elää,turha on kuolla,turha on jätkien perseitä nuolla
silti mä elän,silti mä kuolen,silti mä jätkien perseitä nuolen
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Tai sittenhän ei vain pitänyt sitä tärkeänä seikkana, sillä haltioillehan iällä ei ole juurikaan merkitystä...

Minua kiinnostaisi toisaalta myös tietää, kestääkö haltioiden lapsuus kauemmin kuin ihmisten, ja milloin heitä pidetään "aikuisina"
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Firi, muistelin nähneeni kotifoorumillani saman kysymyksen, lainasin siitä olennaisen osan (peräisin HoME X, Morgoth´s Ring, luvusta Laws and Customs among the Eldar) tähän:

... In brief, the Eldar did not reach physical maturity until the age of 50, and full growth was not reached for 100 years after that. They married, usually, in their youth, and had few children, typically fewer than four – Fëanor's seven children were exceptional. The gestation period was one year, "so that the days of [begetting and birth] are the same or nearly so, and it is the day of begetting that is remembered year by year." The Eldar do not beget children throughout their lives, because "the Eldar do indeed grow older, even if slowly: the limit of their lives is the life of Arda, which though long beyond the reckoning of Men is not endless, and ages also.

*

Eli viisikymmpisinä tulevat fyysisesti täysikasvuisiksi, ja ilmeisesti kehittyvät siitä seuraavan sadan vuoden aikana niin ruumiillisesti kuin henkisestikin.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Aika nuorina o__O Minä olen aina luullut että ne tulevat täysi-ikäisiksi joskus 500 - 100 vuotiaina. ^^
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Kiitos, Marnie^__^ Tämä on hirmu kiinnostavaa. 100 vuotta kuulostaa minustakin aika vähältä ajalta, kun miettii, että monet haltiat ovat kirjoissa kymmenia tuhansia vuosia vanhoja, mutta ehkä tätä ei pidä yrittääkään ymmärtää.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Vastaa Viestiin