Tolkienin elämänkerta

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

oraakkeli
Örkki
Viestit: 95
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 8:44 pm
Paikkakunta: Vantaa

Tolkienin elämänkerta

Viesti Kirjoittaja oraakkeli »

...joka siis ei ole Tolkienin itsensä kirjoittama, mutta mielestäni asiaa koskevan topikin voisi ehkä sijoittaa tänne, kun se liittyy niin olennaisesti Tolkieniin itseensä ja hänen kirjoihinsa (Valvojat? Mitä mieltä olette? Nöyrimmät anteeksipyynnöt jos pistin topikin ihan väärään paikkaan).

Siitä on jo aika paljon aikaa kun viimeksi kyseisen teoksen luin, mutta uskaltaisin ulkomuistista väittää, että sen olisi kirjoittanut Humphrey Carpenter. Monet väittävät että se on sanoinkuvaamattoman tylsä, mutta minä rakastan sitä ^^. Se valaisi asioita PALJON mm. selitti mistä Tolkien on saanut vaikutteita kirjoihinsa ja kieliin liittyviä seikkoja. Lempikohtiani olivat Tolkienin vuodet Oxfordissa ja lapsuus Englannissa. Erittäin mielenkiintoinen, suosittelen. Onko kukaan muu lukenut? Mitä mieltä olitte?
Lovely in the leafless time, lovelier in green; loveliest with golden leaves and the sky between.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minullakin on jonkun aikaa siitä kun olen lukenut tämän, mutta sen muistan että se oli mielenkiintoinen. Minä pidin melkein eniten niistä ihan varhaisvuosista etelä-Afrikassa, se siirtolaiselämä tuntui niin viehättävältä.. ^^ Ja Edithiin tutustuminen tietysti oli tosi kivaa luettavaa. Kun Tolkien kerran piti itseään ja Edithiä Bereninä ja Luthienina, niin minusta oli aivan ihanaa lukea millainen Edith sitten oli.

(Ja juu, se on Humphrey Carpenterin kirjoittama.)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Yavanna
Örkki
Viestit: 24
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 9:28 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Yavanna »

Ajattelin lainata tuon kun seuraavan kerran käyn kirjastossa. Kiinnostavalta kirjalta vaikuttaa. ^^
Sillä olethan minun enkeli
lupaa tulethan vielä takaisin
jos et tulekaan sitä pelkään niin


Protoni-Minun enkeli
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Minä olen lukenut sen. Siitä on suunnilleen puoli vuotta, mutta kyllä minä jotain siitä muistan.

Myös minulle elämäkerta valaisi paljon asioita. Meidän oli tarkoitus käydä Englannissa kesällä, mutta ne hemmetin terrori-iskut sotkivat koko homman. Jos nyt syyslomalla pääsisimme Englannissa käymään, niin minä olen innokkaana ehdottamassa käyntiä Oxfordissa, niin paljon se kaupunki alkoi kiinnostaa minua tuon elämäkerran myötä. Tolkienin haudallahan olisi pakko käydä.

Siitä pääsenkin sitten aiheeseen, joka minua ihmetyttää. Elämäkerran luettuani minulle jäi käsitys, että Tolkienin ja Edithin avioliitto oli enemmänkin seurausta heidän erottamisestaan, ikään kuin kapinointia niitä kohtaan, jotka heidät erottivat, kuin syvää rakkautta. Luettuani asiasta enemmän ja pohdittuani sitä (ja nähtyäni kuvan Tolkienien hautakivestä) minulle on käynyt selväksi, miten syvää heidän kiintymyksensä ja rakkautensa oli. Elämäkerrasta sain siis aivan väärän kuvan asiasta. Entä te muut? Onko Humphrey Carpenter tehnyt työnsä hyvin vai jäikö jotain epäselväksi?
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Arawiena
Örkki
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 5:37 pm

Viesti Kirjoittaja Arawiena »

Ihan pakko kysäistä tähän väliin, että onko kyseistä teosta suomennettu, vai oletteko ihan englanniksi sen kahlanneet? :shock:
Aivan, off topiciksi taisi mennä..
*älkää hirttäkö* :lol:
You like Sirius/Remus, don't you?
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

On se suomennettu, suomeksi sen luinkin ihan, vaikka kaipa se olisi englanniksikin voinut mennä. Emmekä me hirtä sinua! :D
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Arawiena
Örkki
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 5:37 pm

Viesti Kirjoittaja Arawiena »

No hyvä :D
Olisin ollutkin liian nuori kuolemaan tai jtn.. :lol:

Pitänee käydä tarkkaan kirjaston nurkat läpi, tuo voisi olla hyvin mielenkiintoista luettavaa 8)
You like Sirius/Remus, don't you?
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Minä olen sitä aloittanut lukemaan, kun siskoni kerran sai sen joululahjaksi. Loppuun asti en ikinä tainnut päästä, kun se oli melko tylsää luettavaa. Kiintoisaa, mutta tylsää jos tajuatte mitä tarkoitan. ^^
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Luin joskus ala-asteella kun tein Tolkienista esitelmän. Kiinnostava kirja oli, tosin en enää oikeastaan mitään muista, kun olin hmm... Viidennellä? Eli monta vuotta siitä on.

Mutta lukenut siis olen, ja kohtalaisen kiinnostavakin oli.
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

Paras lukemani elämäkerta. Ja lähes ainoa jos tarkkoja ollaan. Olihan se mielenkiintoista luettavaa. Onneksi Tolkienin elämä ei ollut liian "normaalia". Muuten ei lukeminen olisi paljoa kiinnostanut. :D
Once I am sure of my task I will rise again.
Odelia
Örkki
Viestit: 8
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 6:50 pm

Viesti Kirjoittaja Odelia »

Äitini osti minulle elämäkerran joululahjaksi. Paras ja mielenkiintoisin lukemani elämäkerta. Sain paljon uutta tietoa Tolkienista.
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Miulla tuo elämäkerta on vielä vähän kesken, mutta se on silti ollut tosi mielenkiintoinen! Kaikista.. kaikista Tolkienin haltiakielijutuista ja ect. Se on paras lukemani elämäkerta! (Ja myös ensimmäinen... :lol: )
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Voi, elämäkerta on aivan ihana! Erityisesti alku, kun ilmeisesti kirjailija kertoo käynnistään Tolkienin luona. Sitä kirjaa ei voi lukea muuten kuin hymyssä suin :D Ja että Gamgee-niminen ukko oli oikeasti olemassa! Olin pudottaa silmäni, kun luin sen sieltä tuon. Keskenhän tuo vielä on ja kirjastosta lainattu, omaksi haluaisin. Se on aivan järkyttävän ihana, en osaa sanoin kuvata...

Humhprey Carpenter on kirjoittanut hienon elämäkerran, ja olen iloinen, että se kirjoitettiin, vaikka Tolkien elämäkerroista ei pitänytkään. Kirja on aivan uskomaton! :roll: Oli ihan pakko...

Ja ne runot! Erityisesti se, joka on ensimmäinen runo Valinorista... Se on ihana ja ajattelin pistää sen allekirjoitukseen, mutta päädyin tuohon mikä siinä on nyt, sekin on ihana. Täytyy vain toivoa että se vielä jostain löytyy ja saan sen omaksi, koska missään ei sitä ole muuten kuin englanniksi, ja olen hiukan liian taitamaton vielä siihen...

Hmmh. Enpä oikein kritiikkiä keksi, tämä on hienosti kirjoitettu ja Tolkienia selvästi kunnioittaen. Ei sitä tajua miten paljon Tolkien poimi asioita omasta elämästään kirjoihinsa, ennen kuin sen lukee ja näkee.

Tuli ihkutettua oikein kunnolla, mutta kirja on kerrassaan ihana! Muuta sanaa ei sille ole ja enkuksi sweet on paras sana sitä kuvaamaan. Ylikulutan noita kahta sanaa ihan liikaa, ja tässäkin viestissä... :roll:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
savukka
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja savukka »

Mun pitäis se lukea, sen jo vähän aikaa sitten päätin kun sen vahingossa kirjastosta bongasin. Joku päivä kirjastoon vaan ja sitten lukemaan.
Mäki kyllä uskon että se on ihan mielenkiintonen, koska Tolkienin elämään on kuulunut varmasti kaikkea.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Luettu on ja pidin todella paljon. Valoitti hyvin mieltä askarruttaneita asioita, pitäisi hommata omaksi :)
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Vastaa Viestiin