Kirja vai leffa?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Kumpi TSH oli parempi: Kirja vai leffa?

Kirja
151
55%
Leffa
50
18%
Molemmat ovat yhtä hyviä
74
27%
 
Ääniä yhteensä: 275

Avatar
Thrior
Örkki
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2005 6:47 pm
Paikkakunta: Mordor

Re: Kirja vai leffa?

Viesti Kirjoittaja Thrior »

Vähä kakspiippunen juttu, mutta ääni meni leffoille.
Miksikö? Siksi koska elokuvat ovat intensiivisempiä. Myönnän kirjaa lukiessa pitkästyneeni liiasta kuvailusta ja jauhamisesta ja hypin aika ajoin sivuja.

BUT...kirjat olivat sen sijaan parempia hahmojen puolesta. *heiluttaa 'Oikea Faramir takaisin' -lippua*
Elokuvaan ei ole saatu joihinkin hahmoihin tarpeeksi syvyyttä.
Avatar-artti peräisin täältä: otisframpton.deviantart.com
Oyri
Örkki
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 3:21 pm
Paikkakunta: Roskapussi sammon valtatien varressa! Se musta!

Viesti Kirjoittaja Oyri »

En ole lukenut kuin muutaman hikisen luvun kirjasta, mutta kaikki lukemani on ollut tuplasti leffaa parmpaa. ^^
- Rakkaudesta se hevonenkin potkaisee!
- Aih, tuo sattuu. Suutele minua se sattuu vähemmän.
- Ei sillä tavalla jolla minä sen teen *virn*

http://www.freewebs.com/oyri
Estel
Örkki
Viestit: 47
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 8:04 pm

Viesti Kirjoittaja Estel »

Äänestin leffoja, koska en ole saanut luettua kirjaa. Syynä on oma laiskuuteni. Mutta varmasti kirjakin on erittäin hyvä.
Forget this life.
Yavanna
Örkki
Viestit: 24
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 9:28 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Yavanna »

Äänestin kirjoja. Olen lukenut kahdesti, kolmannen kerran aloitin tänään. Yleensäkin kirjat ovat mielestäni parempia kuin elokuvat, Harry Potteritkin ovat kirjoina paljon parempia. Elokuvista on jätetty liikaa pois. Toisaalta se on hyvä, koska ei kukaan taitaisi jaksaa katsoa neljä-viisituntista elokuvaa.
Krisse

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Molemmat yhtä hyviä.

Niitä elokuvia jaksaa katsoa yhä uudestaan ja uudestaan,
kun taas kirjaa en jaksaisi lukea uudelleen.
Kuitenkin kirjassa oli myös hyviä kohtia mitä ei elokuvassa ollut.

Joten molempi parempi. (:
Hömötiainen
Örkki
Viestit: 110
Liittynyt: To Touko 26, 2005 8:44 pm
Paikkakunta: Vaikka missä.

Viesti Kirjoittaja Hömötiainen »

Leffaa voisi sanoa että se oli kuin kirja josta oli poistettu tylsät/ei-juonta-edistävät-kohdat. Mutta kyllä se kirja on parempi. Syitä:
- Glorfindel korvattiin Arwenilla leffassa
- Leffassa ei laulettu tarpeeksi :D
- Elladania ja Elrohiria ei ollut ollenkaan
- Tomia ja Kultamarjaa ei näytetty (Vanha Metsä on upea)
- Haldir tapettiin :(
Ja muutenkin, leffa oli jotenkin....vaisumpi. Siinä keskityttiin liikaa asioihin, joihin taas ei kirjassa ollut annettu niin paljoa tilaa. Ääh, en osaa selittää. -.-
Mryi <3 Pointittoman viestin tarjosi Hömötiainen!
Kuva
Avatar
Hanjeu
Örkki
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Elo 03, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hanjeu »

Olen todella pahoillani, jos loukkaan jotakuta, mutta minä en vain pidä siitä kirjasta. Tosin sen lukemisesta on aika pitkä aika ja taisin lukea sen väärässä mielialassa, mutta se ei mitenkään iskenyt minuun. Liian venytetty paikoin, mutta täytyy sanoa, että muutamia paikkoja oli joiden lukemisesta nautin yhä uudelleen ja uudelleen. Vain leffa kuitenkin anoi minulle sellaisen tunteen, että pystyn katsomaan sen läpi yhä uudestaan ja uudestaan.

Pyydän, älkää tappako minua...
Nendi
Örkki
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elo 08, 2005 10:13 pm
Paikkakunta: Herusinki~

Viesti Kirjoittaja Nendi »

Kummatkin ovat hyviä, kirja, että elokuvat, mutta pidän suuresti Peter Jacksonin versiosta. Hän kuvasi Keski-Maan ja sen asukkaat juuri minunkin mielikuvitukseni mukaan, vaikka harmitti kovasti Tom Bombadilin ja Konnun puhdistuksen pois jääminen.

Kirja on näin nuoremmalle, no, ehkä vain minulle, vaikea luettava, kun olen tottunut tähän nykyajan kieleen. Ensimmäisellä lukukerralla puolet jäi tajuamatta, seuraavalla kerralla luin hitaasti ja hartaudella, tein jopa muistiinpanoja. Eepos on kyllä uskomaton teos yhden ihmisen kirjoittamaksi(vai oliko hänen poikansa mukana siinä?) ja sitä on mukava selailla aina välillä. Yksityiskohdat ovat ihania, pidän itsekin mytologiasta ja kulttuureista, joten kirjaa oli antoista lukea, heti kun siitä ymmärsi jotain.

Elokuvat ikäänkuin helpottivat asioiden oivaltamista ja ne olivat ehdottomasti näkemisen arvoisia. Kolmosleffa on suosikkini, sitten Sormusten Ritarit ja viimeiseksi Kaksi Tornia.

Oikein kiva~
Huomenta maailma, nukuitko hyvin?
Minä en, pääni on edelleen sekaisin pyörimisesi takia. Aurinko, olit ihan pilvessä ja liian kirkas, ja Kuu, olit liian himmeä yölamppu.
Tähdet sammuvat vasta valovuosien päästä ja minä selitän sekavia.
Öitä.
Arawiena
Örkki
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 5:37 pm

Viesti Kirjoittaja Arawiena »

Kirja.
Kaivattaisiinko tähän vielä perustelujakin? Hiiteen perustelut, se on kirja.

Mutta kirjassa ei näe Viggoa... :cry: Mutta ainahan sen voi ajatella Arskaksi :lol:

Sillä Arskahan on Viggo,
ja Viggohan on Arska :lol:
You like Sirius/Remus, don't you?
tiku
Samooja
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tiku »

Sanoisin että kirja. Siinä kuitenkin selitetään tarkemmin jne.

Vaikka ei mitään noita elokuviakaan vastaan ole. *naur*

Tosin täytyy myöntää että TSH voi kirjana olla aika kauhistuttava niille jotka ei niin pidä lukemisesta.
"Mä saan allergisia erektioita!"
-Suklis Emperorista
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

Vastasin kirja. Yksinkertaisena syynä se, että Tolkien näki niin paljon vaivaa sen eteen. Ja se kirjoitustyyli on niin mahtavaa että huh huh.
Once I am sure of my task I will rise again.
Hitunen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 7:50 pm

Viesti Kirjoittaja Hitunen »

Vastasin, että molemmat ovat yhtä hyviä.
Sen takia, että molemmissa on hyvät ja huonot puolet.

Eli siis molempi parempi... :D
Annatar
Puolituinen
Viestit: 389
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 4:09 pm
Paikkakunta: Rohanin ruohotasangot

Viesti Kirjoittaja Annatar »

Äänestin kirjaa. Kirjoihin uppoutuu syvemmin, ja ne kokee joka lukukerralla hiukan eri lailla. (En kylläkään väitä, etteikö elokuvia ymmärtäisi eri tavalla useamman katselukerran jälkeen.)
Itse saan kirjoista enemmän irti: henkilöt ovat syvempiä ja asioita ja niiden yhteyksiä on selitetty tarkemmin, kirjan tapahtumat ja ympäristön, maisemat aistii joka solulla. Elokuvassa esim. kivi on vain harmaa kivi, kirjassa kuvataan varjon taittumista kiven pinnassa ja jännityksen sekä odotuksen väreilyä ilmassa: tuollaiset asiat eivät äkkiä käy mielessä leffaa töllöttäessä. Elokuvat sitten tavallaan täydentävät lukiessa koettua elämystä.
Ihan hienojahan nuo elokuvat ovat, vaikka poikkeamat kirjan tapahtumista ja hahmojen luonteista aina ärsyttävät.
Viimeksi muokannut Annatar, La Tammi 07, 2006 12:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden Draamaficcaaja 2007

Kauniin avan taiteili julietik.

Ruoskatarin (okei, Ruoskattaren ;)) kautta Annatariksi jälleen.
Kaktus
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:34 pm

Viesti Kirjoittaja Kaktus »

Vastasin kirja, koska se nyt on se alkuperäinen ja paras, ja tykkään siitä niin paljon. Leffat ovat vähän niinkuin tiivistelmiä venytetyillä toimintakohtauksilla, ja hahmojen hirveän määrän takia osa jää aika ontoiksi. Jotkut näyttelijät on myös ärsyttäviä... Vaikka tykkään kyllä leffoistakin.

Sitten kuitenkin koko Keski-Maa ja sen tarustot ja historiat on jotain niin "wou". Mutta ärsyttävää, että kun taas tartuin TSH:hon niin en enää muista/saa päähäni tapahtumapaikkoja ja hahmoja sen näköisinä kuin ne oli päässäni ennen leffojen näkemistä. Filmi vaan alkaa pyöriä silmissä. En tiä, ehkä se on normaalia, mutta se on ärsyttävää.
Elindar
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 6:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Elindar »

Vastaan tähän samalla tavalla kuin aina: kirja, koska ilman sitähän ei olisi leffojakaan. En vähättele leffoja yhtään, pidän niistä todella paljon. Ne ovat hieno kunnianosoitus Tolkienin työlle ja maailmalle jonka hän on luonut.
Mutta kyllä se kirja oli sellainen kokemus, kun sen luki. Se oli niin loistava. Sitä paitsi siinä on nekin ihanuudet, jotka leffoista on jouduttu jättämään pois. Siinä on kaikki. <3
Leffat ovat hyvä vastapaino kirjoille ja antavat kaikille hahmoille oikeat kasvot jne. mutta kirjaa ei voita ei sitten mikään. ^3^
~
My heart is [url=htpp://elindar.livejournal.com]broken[/url] and I don't have glue.
Vastaa Viestiin