Hobitti

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Hobitti

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Mie omistan myös sen kovakantisen Hobitin, jossa on ne Tove Janssonin kuvitukset. Ne on kivat, varsinkin se kannen Smaug on tosi sulonen! :D

Hobittia suosittelisin kenelle tahansa vastaantulijalle, joka kysyisi. Helppolukuinen, helposti ymmärrettävä, ei vaikeita nimiä, selkeä juoni, kivat hahmot. Iteasiassa suosittelin sitä viime kesänä serkulleni, mutta ei ole tainnut lukea vielä.
Itse olen lukenut Hobitin monta kertaa, mutta koska kyseessä on kovakantinen versio, se ei tuhoudu lukiessa samalla tavalla kuin pahvikantiset. Hyvä kirja, tosiaankin.
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Avatar
Tindis
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Su Joulu 02, 2012 11:02 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hobitti

Viesti Kirjoittaja Tindis »

Miulla on myös se Tove Janssonin kuvittama kovakantinen Hobitti, kun tykästyin niin kovasti kirjastossa olleeseen kappaleeseen. Se on tullu luettua aika moneen otteeseen, useimmiten pikkusiskolle ääneen. Nyttemmin tosin äänikirja on ollu enemmälti käytössä. Suosittelisinko? Kyllä. Yksi kaveri on itse asiassa lukenut miun suosituksesta, mutta muut on pysyny kyseisestä opuksesta kaukana. Se on sentään kiva kirja, ja pienemmillekki uskaltaa suositella vaikka iltasaduksi (ja ehkä ihan pienellä sensuurilla).
~Stupid book. I need to sleep, but I can't stop reading you.
Vuoden Legolas 2014
ja virallinen Saunatonttu :3
Kvantti
Örkki
Viestit: 21
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 10:49 pm

Re: Hobitti

Viesti Kirjoittaja Kvantti »

Itselläni on tuhannen vanha paperiversio. Minulle on luettu ja olen itse lukenut monta kertaa ja vasta reilu vuosi sitten luin uuemmin, kun alkoi elokuvia pukata, näin muistin virkistykseksi. Täytyy sanoa, että ei ole omasta mielestäni Lotria parempi kirja. Melkein tekisi mieli sanoa, että elokuvat ne ovatkin vasta kirjan henkiin kunnolla herättäneet, mutta sen verran elokuvat poikkeavat tapahtumista, että jos viimeisen elokuvan kohdalla näin käy, niin kannatan mieluummin kirjan tarinaa.

.. pitäisi kyllä hommata se kovakantinen. Tämä paperiteos hajoilee käsiin : /
Gwaeren
Puolituinen
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 3:14 am
Paikkakunta: Jossain

Re: Hobitti

Viesti Kirjoittaja Gwaeren »

Itsellä löytyy hyllyjen kätköistä - kätköistä ja kätköistä, Tolkienin tuotannolle on oma hylly - iänkaikenvanha suomenkielinen pokkariversio ja uuden uutukainen kerranläpiluettu englanninkielinen pokkariversio. Koska opiskelijalla/työttömällä ei ole varaa kovakantisiin.

Suosittelen ihmisille hobitin lukemista siinä määrin että pakotin pikkusiskon lainaamaan suomenkielisen versioni ekan leffan jälkeen (se tahtoi spoilerit ja minä en suostunut kertomaan niitä noin vain). Hobitti on molemmilla kielillä aivan ihana ja tykkään sen helppoluikuisuudesta itsekin, joskin myönnän kallistuvampi enemmän englanninkielisen kannalle. Syy ei kuitenkaan ole siinä että sen lukeminen julkisillapaikoilla kääntäisi enemmän päitä.
Maailmanlopun sattuessa keskivertosuomalainen vetää perseet koskenkorvalla
ja nukuttuaan pari päivää kohmeloa pois, kietoutuu turkikseen (koska täällähän
on aina talvi) ja lähtee pilkille; saattaa matkalla potkaista poroa ja karjaista
"PERKELE!"
Vastaa Viestiin