Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Elemmírë
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 2:37 pm

Viesti Kirjoittaja Elemmírë »

Minä tunnustan että katsoin ensin elokuvan ja senkin tein koska serkkuni pakotti :lol: nyt olen kiitollinen, että hän teki sen.
Aloin lukea kirjaa vasta muutama kuukausi sitten (kaverin yllyttämänä) :)
olen kiitollinen voimakastahtoisille serkulleni ja ystävälleni :D
The greatest thing you´ll ever learn is just to love and be loved in return...
~Moulin Rouge~
Sofia
Örkki
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 4:23 pm

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Ihan ensiksi muistan, kun isä luki mulle Hobittia iltasaduksi, kun olin n. 5- vuotias.
Sen jälkeen kului vähän aikaa ja 7-8 -vuotiaana luin sitten TSH:n (tai siis ne kaikki) vanhempien suosittelemana ja tykkäsin kovasti. Sitten hehkuttelin TSH:ää kaikille luokkakavereilleni, joista kukaan ei ollut lukenut niitä ja piti minua ihan outona :D

Mulle kumminkin jäi se huuma päälle, ja olen sen jälkeen lukenut kirjat aika monta kertaa. Elokuvat näin ekan kerran 11-vuotiaana ja niistäkin pidin.
Jossain vaiheessa ala-asteella en lukenut pitkään aikaan, mutta nyt oon taas innostunut :)
Avatar
Emmanuel
Örkki
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 7:33 pm
Paikkakunta: Paschendale

Viesti Kirjoittaja Emmanuel »

Luon Tarun ekan kerran yhdeksän vuotta sitten, eli olin silloin kymmenisen vuotta vanha.
Kaikki lähti siitä että olin jo kahlannut miltei kaikki kirjaston kiinnostavat
hevoskirjat läpi ja valitin siitä vanhemmilleni. Iskä sitten hetken tuumittuaa kertoi joskus aikoinaan lukeneensa kirja nimeltä
Taru Sormusten Herrasta ja oli tykännyt siitä kovasti. Noihin aikoihin (ja edelleen) olin parantumaton
kuningas Arthur -fani, ja tykkäsin jo kaikista keskiaikaisista ja fantasiaan
viittaavista asioista, ja iskä ajatteli että saattaisin pitää Tarustakin kun siinä oli velhoja ja sun muuta sellaista.
No minä sitten marssin suoraan päätä kirjastoon ja ihmetellen vedin hyllystä
Sormuksen Ritarit. Luin sen hetkessä ja rakastuin aivan täysin. Oli pakko saada heti käsiin Kaksi Tornia ja Kuninkaan paluu.
Niiden jälkeen kahlasin muutkin Tolkienin teokset ja niistä aivan yhtä paljon pidin :)
"Know that many men has suffered. Know that many men has died. Six miles of ground has been won, half a million men are gone. And as the men crawl the general call and the killing carry on."
Avatar
Nuokkutar
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: To Syys 11, 2008 6:23 pm
Paikkakunta: "Paikkkunta? Öh... Hei tyypit? Missä me ollaan?"

Viesti Kirjoittaja Nuokkutar »

Minäkin luin tarun 9 vuotiaana. Kait olin silloin vielä niinkin nuori, etten ymmärtänyt lukemaani tarpeeksi hyvin.
Pari vuotta myöhemmin tutkailin jälleen kirjahyllyni sisältöä ja löysin TSH:n uudestaan. Hullaannuin täysin ja nyt sitä huumaa onkin riittänyt tähän asti. :)
Airë
Örkki
Viestit: 41
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 7:31 pm

Viesti Kirjoittaja Airë »

Täytyy nolona myöntää, että luin kirjat vasta sen jälkeen kun olin katsonut elokuvan jonka senkin tein kun kaverit kokoajan puhuivat siitä ja uteliasuuteni heräsi. Olin katsonut elokuvat jo aikaisemmin mutta en tajunnut juuri muuta kuin että oli kammottava sormus joka piti tuhota. Myöhemmin katsoin elokuvat pariin kertaan läpi ja sitte ajattatelin, että olisi ihan kiva lukea ne kirjat, että saisin laajemman kuvan aiheesta.
Luin kirjat vähän aikaa sitten eikä ne ihan kauheita pettymyksiä olleet. Juonessa en ihan joka hetki ollut kärryillä, sen takia kun niitä kohtia ei ollut elokuvissa. Kaikenkaikkiaan olivat ihan hyviä, ettei tullut mieleenkään jättää kesken.
Sellaista mielenkiintoa ei kuitenkaan herännyt että olisin lukenut muutkin kirjat heti, mutta kunhan aikaa ja mielenkiintoa alkaa taas löytyä niin enköhän lue sitten nekin.
Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Suetus »

No itseasiassa miun äitini on aina ollut pieni Tolkien fani, joten häneltä löytyi sitten hobitti ja kaikki kolme elokuvaa hyllystä. Niimpä katsoin ensin elokuvat ja ihastuin niihin niin syvästi, että minun täytyi lukea hobittikin. Ja sen jälkeen juoksin kauppaan ja ostin TSH:n itselleni ^^.

-Suetus-
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
MirZ

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja MirZ »

Nooh...
Viime kesänähän tuli TSH:oot maratonina läpi, isäni uusi vaimo pakotti miut kttomaan TTT:n - ja seuraavana päivänä ryntäsin kirjaston :3.
IHANA kirja <3.
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Minä näin FotR ensin elokuvissa ennen kuin luin kirjaa. Tämä tapahtui siis 12 vuotta sitten kun FotR tuli ensi-iltaan ja kirja oli vielä se pokkari versio missä on elokvien mustaratsastaja. Luinkin itse kirjan kolmesti peräkkäin FotR: ja TTT:n välissä.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Noh, kaikki alkoi viime vuoden joulukuussa, kun näin RotKin TV:stä ja aloin kiinostua aiheesta. Tiesin TSH:n olevan paksu kirja, ja minä olen aina tuntenut jotakin outoa viehätystä paksuja kirjoja kohtaan. Kyseistä opusta ei kuitenkaan löytynyt kirjastosta (se oli lainassa) eikä kirjastosta lainaaminen oikeastaan edes paljoakaan houkutellut, vaan halusin opuksen ihan omakseni ennen kuin alkaisin lukea sitä, joten odotin synttäreitäni ja lukaisin sitten Hobitin siinä odotellessani, ja sain sitten helmikuun alussa synttärilahjaksi TSH:n yhteisniteen. Ensin luin ihan innoissani ehkä sata sivua, mutta sitten se jotenkin jäi, ja vasta joskus kesällä innostuin uudestaan ja luin loput tuhat sivua ihan ahmien. Siinä välissä olin ehtinyt lukea niin Silmarillionia kuin Keskeneräisten tarujen kirjaakin, ja olin myös kahlannut netistä kaiken mahdollisen löytämäni ja siten täyttänyt pääni juonipajastuksilla sun muilla sellaisilla, mutta rakastin kirjaa silti. Ja päätin heti, että luen sen viimeistään ensi kesänä uudelleen, ja ajattelin myös tehdä siitä itselleni ihan jokakesäisen perinteen.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Avatar
Tindis
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Su Joulu 02, 2012 11:02 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Tindis »

Min serkku oli muutama vuosi takaperin (ja on edelleen) ihan hulluna LotRiin. Siihen aikaan olin juuri lukenu Twilightit ja sanoin, että ne on parhaita kirjoja. Päätimpä sitten kuiteski selvittää serkun innostuksen syyn ja lukasin ensin Hobitin ja sitten ihanaksi paljastuneen Tarun ihan muutamassa viikossa. Katsoin sen jälkeen kaikki leffat ja lueskelin parhaita kohtia uudestaan (ah, Kontu, Rivendell, Minas Tirith ja Kalmansuot <3). Ja sitten, noin vuosi ekan lukukerran jälkeen luin uudestaan (siinä välissä luin Keskeneräisten tarujen kirjaa ja Silmaa). Ja voin sanoa, että Twilightit jää heittämällä kakkoseksi.
~Stupid book. I need to sleep, but I can't stop reading you.
Vuoden Legolas 2014
ja virallinen Saunatonttu :3
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Itse luin Tarun silloin kun Kuninkaan paluu ilmestyi teatterihin.
Oikestaan kaikki lähti veljestäni, kun hän halusi hankkia Sormusten ritarit elokuvan, silloin kun se ilmestyi. Isä kuitenkin käski ensin lukea kirjat.
Sen jälkeen leffa hankittiin meille ja niitten myötä jatko-osat. Minä innostuin vasta viimeisen osan tultua. Lieneekö syynä, että bongasin erään nimeltämainitsemattoman haltiapojun elokuvasta.... Joten katsottuani elokuvat, päätin myös lukea kirjat ja rakastuin niihin ikihyviksi! Tolkien kokoelmaani sekä tietämystä olen laajentanut pikku hiljaa ja tässä sitä ollaan. :D
Näin jälkeenpäin olisi ollut kiva, jos isä olisi laittanut minutkin lukemaan ne kirjat ensin.
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Minä olin liian nuori lukeakseni TSH:ta niien elokuvien aikaan (syntyny 1999), mutta elokuvien "takia" minä aloin lukea TSH:ta. Katsokaattes, noin 11v tyttö kattoo sellasen leffan kuin Mustan Helmen Kirous, ihastuu ikihyviksi erääseen herraan, jonka nimi on Orlando Bloom (jonka muuten korvasi Johnny Depp aika pian). Ja sitten tulee TSH telkkarista ja ahaa, sielläkin on Orli. Katsomaan siis! Orli kyllä unohtu aika äkkiä, kun kuvaan saatiin vähän historiaa ja (let's face it) komeita ihmismiehiä (Ara ja Boromir, of course). Siitä se sitten lähti; TSH, Hobitti, Silma, Húrinin Lasten Tarina, Keskeneräisten Tarujen Kirja, Puu ja Lehti, Satujen Valtakunta, Lohikäärmevuori (Runoniekka ja Kyty <3). Miltei kaikki Tolkienin teokset kahlattu läpi niin etu kuin takaperinkin. Vain Kirjeitä Joulupukilta on lukematta, muttaah... Ja koska minä olen lukutoukka, TSH:n seitsemäs (suomenkielinen) lukukerta Viidennen Kirjan alussa. :) Aloitin siis TSH:n vuonna 2010 tai 2011, jossain siinä paikkeilla. Vannoutunut fani myönnän olevani.
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Yläasteella, tarkalleen ottaen kahdeksannella luokalla. (Hmm, 7 vuotta sitten?)
Näin Kaksi Tornia -leffan telkkarista ja seuraavaks kävin hakemassa kirjan koulun kirjastosta. Ahmin sitä ihan koko ajan, sitä ei vaan pystyny lopettaa. Itseasiassa ihailen sen aikaista keskittymiskykyäni, sillä luin sitä kirjaa välitunneilla, ennen tuntien alkua, tunnilla, jne. Enkä siltikään ollu hirveen epäsosiaalinen. Katoin oikeen vielä kalenteriakin, et kauanko mulla menee lukea se, ja aika oli 12 viikkoa.

Sellainen meikän tarina. ^^
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Gwaeren
Puolituinen
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 3:14 am
Paikkakunta: Jossain

Re: Miten/koska aloitte lukea Tarua Sormusten Herrasta?

Viesti Kirjoittaja Gwaeren »

Ensikosketukseni taruun taisi olla seiskalla kun silloinen bestikseni tiputti sen kokoomateoksen syliini ja käski lukea koska 'toi on hyvä'. Meni puolisen vuotta palauttaa se opus, mutta luinpahan sen kumminkin läpi ja tässä sitä ollaan. ONNEA PINJA, TEIT MINUSTA TOLKIEN-FANI! Hähhähhäää!

Kotoa en saanut minkäälaista kimmoketta kirjoihin, Tolkieniin tai lukemiseen juuri muutenkaan. Tiedän kohtalaisella varmuudella että kumpikaan vanhemmistani ei ole kyseisiä opuksia lukenut ja lukeminen jää muutenkin kotimaisiin pokkareihin. Yay.
Maailmanlopun sattuessa keskivertosuomalainen vetää perseet koskenkorvalla
ja nukuttuaan pari päivää kohmeloa pois, kietoutuu turkikseen (koska täällähän
on aina talvi) ja lähtee pilkille; saattaa matkalla potkaista poroa ja karjaista
"PERKELE!"
Vastaa Viestiin