Legolasin suvusta

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

*nauraa* Valinor, Valinorissa, Valinoressa.. ihan sama mulle!
XD
Pyro

Viesti Kirjoittaja Pyro »

Näin aluksi:
Legolas on Sindarin haltia, ja Tharanduilin NUORIN poika. Legolasilla on kaksi vanhempaa veljeä, joiden nimiä en tähän hätään muista, mutta heillä on oma alueensa, vanhin taisi toimia Mordorin rajan liepeillä.
Mutta Legolasin sukupuu löytyy erikoispainoksen lisäosissa (en tiedä minä vuonna ilmestynyt, ennen uusinta painosta kuitenkin) TSH-painoksesta, joka minulla sattuu olemaan, mutta ei tässä nokkani edessä jotta voisin nämä tiedot heittää tähän...
Tricardon
Pehmomato
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 11:46 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tricardon »

Jos viitsit, niin voisitko laittaa niiden veljien nimet?
[i:7e0c8c9a3b]Aika kulkee, kellot laukkaa
monta raukkaa, hauta haukkaa
Ennen iltaa, siis kulje siltaa
mut varo murhamiesten kiltaa
Varo liittymästä heihin
jotka usko eivät enää mihinkään[/i:7e0c8c9a3b]

CMX / Melankolia
Göran
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:33 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Göran »

Saisiko tänne muutenkin näitä lähteitä, joista tietojanne kalastelette. Kaikki lähteet eivät ole luotettavia, ja asioita voi muistaa väärin.

Olen lukenut kaksi David Dayn teosta, joissa on koottuna kaikki mahdollinen Keski-Maasta. Ne on jo enemmän tietosanakirja-tyyppisiä. XD Mutta kannattaa vilkaista.
Aah, David "Kraken" Day! Kirjat ovat kyllä ihan mukavaa lukemista, mutta en luottaisi oikeastaan niiden teksteihin paljoakaan. Tuo kraken on sen kirjan kohokohta. :roll:

Legolasin ikä on ollut mielestäni arvaus, ja 2931 on ollut netissä pyörinyt hyhy; netissä kun liikkuu kaikkea muutakin sontaa TSHsta.

Legolasin hiusten ikuisuuskysymys:
Sormusten herrassa on Rivendellissä kohta, jossa Legolas "varjosti kädellään tummaa päätään".
Tuon perusteella ollaan tulkittu usein, että hänellä olisi ollut tummat hiukset. Sinänsä uskon enemmän tuohon tummahiuksisuuteen, sillä haltiaroduista vain vanyarilla oli kultaiset hiukset. Tosin Hobitissa mainitaan, että Thranduililla on vaaleat hiukset, joten voimme olettaa, että jossain välissä hänen suvussaan on ollut joku vanya.
Thranduilhan oli Doriathin asukkaita, ja Doriathin tuhossa pakeni sieltä ja asettui uuteen paikkaan.
Uusissa paikoissa ovat sitten rodut sekoittuneet. Eihän Lothlorienissakaan ole oikeastaan noldoria paljoakaan. He ovat metsä- ja salohaltioita, laiquendi. Ja jotkut sindar.

Tolkien ei suunnitellut kaikkea valmiiksi, joten emme ikinä voi tietää kaikkea, mitä hän on ajatellut Keski-Maasta. Suuri osa netissä olevista *tiedoista* on keksitty ja arvattu lähelle fanien tyydyttämiseksi.
Ja monet (liian monet) luulevat, että elokuvien faktat ovat kirjojen faktoja.
Perhaps having the courage to find a better path is having the courage to risk making new mistakes.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minä käytän tätä lähteenä, ja luotan siihen.
Encyclopedia of Arda on todella kattava sivusto kaikesta Tolkienin maailmaan liittyvästä.
Se esittää asiaan kuin asiaan kaikki tunnetut teoriat, ja monesti toistetaan, että tämä on vain teoriaa, ja että Tolkienilla itselläänkin oli useampi vaihtoehto moneen kohtaan.
Tutki itse. Suosittelen.
~Marshall~
Örkki
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 6:06 pm
Paikkakunta: Jussin kainalo [[inside]]

Viesti Kirjoittaja ~Marshall~ »

Semmone juttu viel toho Legolasin sukuu et eihä Legsi oo sen suvun viimene... sillähä on 2 poikaa... :wink: Ne oli vaa jätetty pois leffasta :cry: :cry:
~So you like the evil and the ghosts
Demon spirits more than most
Little Miss Spookiness
Loves to get scared to death
How could I ever forget
Halloween we met
Don't turn your back my dear
Never turn your back on fear.~
Göran
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:33 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Göran »

Ai kenellä on kaksi poikaa? Legolasilla?
Missä välissä Legolas ne hommasi, ja mikä on lähteesi? Joku ficci?
Perhaps having the courage to find a better path is having the courage to risk making new mistakes.
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Kaks poikaa? :shock: Mitämissämilloinminkäihmeentakiajakenenkanssa?O.O Tämä oli minulle aika shokki. Kerropa, Ellujah, mistä sait tietää? Minä haluan kyllä nähdä omin silmin.

Niin ja olihan kirjassa semmonen kohta, kun Legolas on hobittijahdissa Gimlin ja Arskan kanssa ja siinä puhutaan Legolasista ja tähdet koristivat hänen tummaa päätään kuin kruunu.
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Avatar
Orkrist
Vakavasti Otettava Basisti
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 8:35 pm

Viesti Kirjoittaja Orkrist »

Fanny-kulta, minä en ole tuota koskaan huomannut. Itselläni on kuitenkin epäilyksiä hiusten värin suhteen :wink:.

Hm. Olisin kiinnostunut tietämään, mikä on Elijah <3:n lähde. Koska en ole milloinkaan tuollaiseen törmännyt, ja minä olen sentään lukenut vaikka mitä. Ja elokuvastahan on jätetty paljon suoraan kirjastakin olevia tietoja ja kohtauksia pois. Ja uskon, että Tolkien itse olisi ilmaissut jossakin tunnetuimmista kirjoistaan (Sormusten Herrassa liitteissä, Silmarillionissa tai KTK:ssa), jos tieto olisi totta. Tai vähintään jossakin History of Middle-Earth -sarjan kirjassa. (tiedän, että ne ovat Christopherin kokoamia, mutta Tolkienhan niiden aineiston on koonnut.) Epäilen tuon tiedon luotettavuutta.
Until your distress sleeps
fill me up with your grief
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Juu. Saattaahan se olla vain joku huhu tms. *huok*
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Pyro kirjoitti:Näin aluksi:
Legolas on Sindarin haltia, ja Tharanduilin NUORIN poika. Legolasilla on kaksi vanhempaa veljeä, joiden nimiä en tähän hätään muista, mutta heillä on oma alueensa, vanhin taisi toimia Mordorin rajan liepeillä.
Mutta Legolasin sukupuu löytyy erikoispainoksen lisäosissa (en tiedä minä vuonna ilmestynyt, ennen uusinta painosta kuitenkin) TSH-painoksesta, joka minulla sattuu olemaan, mutta ei tässä nokkani edessä jotta voisin nämä tiedot heittää tähän...
Kertoisitko mitä erikoispainosta tarkoitat, koska mun täytyy sanoa että epäilen tätä suuresti. Ettet sekoittaisi Legolaksen veljiä Haldirin veljiin Rumiliin ja Oropheriin? Olen lähestulkoon satavarma, että Legolaalla ei ole veljiä – tai siis että Tolkien ei ole maininnut niistä missään mitään. Ei edes HoME:issa, joita olen myös lueskellut.

EDIT: tuo Legolaksen lapset-juttu voisi olla peräisin ruotsalaisesta käännöksestä, jossa on tuhottomasti virheitä. Siinä kohdassa, jossa Legolas sanoo ”..ole tuntenut itseäni näin nuoreksi siitä asti kuin matkani teidän lasten kanssa alkoi" (tms), niin ruotsinnoksessa se on "..kun matkani lasteni kanssa alkoi". Mikä on siis käännösvirhe. (Ja nyt onneksi se on käännetty uudelleen ruotsiksikin. :D)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Siinä kohdassa, jossa Legolas sanoo ”..ole tuntenut itseäni näin nuoreksi siitä asti kuin matkani teidän lasten kanssa alkoi" (tms), niin ruotsinnoksessa se on "..kun matkani lasteni kanssa alkoi". Mikä on siis käännösvirhe. (Ja nyt onneksi se on käännetty uudelleen ruotsiksikin. )
Huh, mikä moka ruotsalaiselta kääntäjältä. No, hyvä, että tuli sekin asia selväksi. *huokaisee*
Tolkien on kyllä kuvittanut ja piirtänyt Legolasin, kuvassa sillä oli tumman ruskeat lyhyet kiharat hiukset (vähän niin kuin Frodolla).
En kyllä ikinä voisi kuvitella Legolasia sellaiseksi....
*hiljaisuus* *yrittää kuvitella Legolasin tummanruskeissa kiharoissa* No jaah... Kyllähän ne menee, kunhan ei ole sellaista frodomaista otsatukkaa. Mistäs sinä löysit sen Tolkienin piirtämän kuvan? *haluaa nähdä sen*
Joo, Tolkien ei kyllä tainut keksiä Legille mitään sukupuuta...harmi.
Juuh, ja arvatkaa vaan, luinko tuon Tolkien ei kyllä tainnut keksiä Legille mitään sukupuolta. *ulvoo*
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Göran
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:33 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Göran »

Itse näin Jenkkilässä joskus kun olin kirjan, jossa oli Tolkienin tekemiä kuvia. Legolasilla taisi olla jousi kädessä ja todellakin ruskeat hiukset.
Ei siinä mitään Frodo-kiharoita ollut. Ne eivät edes olleet leteillä, mikä tuntuu elokuvien myötä olevan ainoa oikea tapa...

Orkki: IHANA kuva signussa. *drool* Voisin katsella sitä videolta nyt...
Perhaps having the courage to find a better path is having the courage to risk making new mistakes.
Judylas
Puolituinen
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 4:13 pm
Paikkakunta: Moni ei tiedä, harva arvaa ja loppuja ei edes kiinnosta.

Viesti Kirjoittaja Judylas »

Mitä? Hä? Kaksi poikaa? Kerro? Koska? Missä? Millon? Kenen kaa?
Totta? huhu?

ÄÄK! Jos se on totta, mie oon niien täti enkä itiä mitään! *mököttää*

Ja kaks muutakin isoveljee!? kiva! Neljä isoveljee enkä kahta ees tunne...

Ei oo äitistä tietoo? Pöh
KTBSPA♥
160408
021209
130512 NKOTBSB, MALMÖ
070314
Coming:
150314 Kööpenhamina


Jääkiekon MM2012&2013 - Vapaaehtoistyö <3
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Tämä on käynyt ihan totta mielenkiintoiseksi... *ryhtyy tutkimaan kirjahyllyään*
Legolasin veljistä, jälkikasvusta tai edes äidistä en ole koskaan kuullut mitään, ja epäilen kyllä suuresti että pikku haltiapojallamme olisi lapsia...
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Vastaa Viestiin