Mitä mieltä TSH-"faneista"

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

En tiedä miks mulla on se kuva, että "fani" on yleensä kiinnostunut yhdestä tai kahdesta yksittäisestä asiasta, ja yleensä ne asiat on otettu elokuvista. Esim. Yhden näyttelijän kuolaaminen, ja siitä sitten luetaan kaikki mahdollinen ja sitä kailotetaan kaikille. Oikea fani on kiinnostunut kokonaisuudesta, vaikka elokuvista, ja/tai kirjoista, ja yleensä oikea fani haluaa aina oppia/kuulla/lukea lisää aiheesta, eikä odota että koska pääsee taas kuolaamaan sitä niin ihanan suloista näyttelijää.

Ja loppupäätelmä: "Fanit" osaavat olla ärsyttäviä. :D
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Saphire »

Tosiaan.
Joskus muutama viikko sitten kaverini luona yötä:

Kaverini: Hei katotaanko TSH! Vähäkö on hyvä. mä tiedän siitä jo melkein kaikki hahmot!

Minä: *facepalm* okei.

(elokuvan alattua)

Kaverini: Hei mikä toi tyyppi on? Sillä on nii outo nimi et en muista.

Minä: Se on Bilbo...

Kaverini: Siis miten sä voit muistaa noi kaikki?

Minä: O.o
---------

Eli aika pohjalle menee useimpien EDES hahmotietämys. Jouduin sitten puolituntia selittämään lähes koko Tolkienin tuotannon läpi ja siitä tuli reagtiona että "miks se on haltia eikä haltija?"
------

Itse toki tutustuin Taruun elokuvien kautta, mutta katsoin ne tietämättä oikein mistään mitään. Ensimmäisellä katselukerralla jäi mieleen päähenkilöt jne-, ja toisella kertaa jo vähän enemmän.
Sitä rataa, kun jatkoin ja luin kirjatkin niin päästään nykytilanteeseen: Eli tunnen Tolkienin tuotannon hyvin ja olen yhä kiinostunut tästä. Tunnen henkilötaustat, sukupuita jonkin verran, historiaa jne-

Eli jotkut ovat selvästi kiinnostuneita vain elokuvista ja niiden näyttelijöistä ja toiset oikeasti syventyvät enemmän...
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Avatar
Iliana
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 5:20 am

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Iliana »

Pakko sanoa, että mua turhauttaa ihan suunnattomasti sellainen elitismi, että nostetaan itsensä muiden yläpuolelle näissä fanitushommissa. Tolkien-skene ei toki ole ainoa tai edes pahin fandom, jossa tätä harjoitetaan. Mä en koe, että se, että joku muu kokee fanittavansa samaa asiaa kuin minä (eikä välttämättä ole kuitenkaan yhtä omistautunut asialle, kuin itse ajattelen olevani) olisi millään tapaa mua "huonompi" fani tai että mulla olisi oikeutta arvostella. Musta on ihan ookoo, että joku fanittaa pelkästään kirjoja tai pelkästään elokuvia, se ei ole multa mitenkään pois. Siinäkään, että joku on kyllä tutustunut molempiin, mutta pitää elokuvia parempina, ei mun mielestä ole ongelmaa, vaikka mää pidänkin molemmista.

Mä varmaan lukeutuisin monien mielestä täällä wannabefaniksi ihan jo siksikin, että siitä kun viimeksi olen lukenut kirjat alkaa olla tosiaan kohta melkein se kymmenen vuotta. :roll: En vaan yksinkertaisesti enää muista aivan kaikkia yksityiskohtia ihan jo hahmojen nimistä lähtien. TSH:sta, jonka olen lukenut useampaan kertaan, on toki paremmat muistikuvat, mutta esimerkiksi ficciosastolla oon joutunut hetken muistelemaan tai sitten ihan rehellisesti googlaamaan, että kuka tää tyyppi nyt olikaan. Samoin se kaikkein innokkain fanitus on laantunut iän myötä, nykyisellään en oikeastaan koe "fanittavani" mitään.

Myönnettäköön myös, että vaikka TSH:n muistan nähneeni äitini kirjahyllyssä jo ihan pentunakin, sain kipinän lukemiseen vasta, kun satuin näkemään pätkän FotRia ja Orlandon. Että siitä se sitten lähti. :D
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Iliana kirjoitti:Pakko sanoa, että mua turhauttaa ihan suunnattomasti sellainen elitismi, että nostetaan itsensä muiden yläpuolelle näissä fanitushommissa.
Mä oon niin samaa mieltä sun kanssa! Fanittakoon kuka mitenkin, se ei oo multa pois mitenkään! :) Ja jos jokin mua ärsyttää, en ainakaan mee sellaseen paikkaan jossa se ärsytyksen aihe on suurimmillaan ja sitten pura tuntojani siellä. En ymmärrä mikä pakko on mennä jonnekin fanitussivulle vaan dissaamaan. Jos ei tykkää, älä katso/lue yms.
Iliana kirjoitti:En vaan yksinkertaisesti enää muista aivan kaikkia yksityiskohtia ihan jo hahmojen nimistä lähtien.
Sama vika! Lähes kaikki asiat on pakko tarkistaa kirjasta tai netistä, riippuen kumpi on helpommin saatavilla. Enkä koe sitä mitenkään häpeällisenä tai arvoa alentavana. Mulla vaan on rajallinen muistikapasiteetti, joten ei vaan voi muistaa kaikkea. Kirjojenkin lukemisesta on jo aikaa, eikä mulla varsinaisesti nyt edes oo aikaa lukea kaikkia uudestaan. Mut ei se, kuinka monta kertaa oot kirjan lukenu, määritä kuin "hyvä" tai "huono" fani oot.
Iliana kirjoitti:Samoin se kaikkein innokkain fanitus on laantunut iän myötä, nykyisellään en oikeastaan koe "fanittavani" mitään.
Taas samoilla linjoilla. Se pahin ihkipihkufaneilu on ohi, enkä koe mitään tarvetta kiljua ja huutaa tykkäämisiäni missään. Jos joku kysyy, kerron
kyllä mielelläni mistä asioista olen kiinnostunut ja keskustelen niistä. (Okei pientä fanityttöilyä saattaa olla havaittavissa sillon tällön, mutta hyvin lievästi.)

Ja mäkin innostuin TSH:sta ja ylipäätänsä Tolkienin tuotannosta vasta vuonna... 2006? Jotain sinne päin ainakin, kun näin TTT:n telkkarista. Että niin.
Tässäkään ei oo mun mielestä mitään väärää, vaan pikemminkin hienoa, että elokuva pystyy tuomaan uusia faneja kirjallisuuden pariin. Ei se keino, vaan se lopputulos. ;)
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Vastaa Viestiin